New content item
Voor een Tour in alle veiligheid!


De gele trui voor een perfecte grip

Gedurfde demarrages, noeste achtervolgingen, moordende klimpartijen en halsbrekende afdalingen... De Ronde van Frankrijk wordt beschouwd als de zwaarste wielerwedstrijd ter wereld. Wie na drie slopende weken van smalle haarspeldbochten, heet asfalt, grindpaden, kasseiwegen en extreme weersomstandigheden de finish in Parijs haalt, wordt sowieso al bijna als een winnaar beschouwd. Dag na dag drijft de Tour de renners, hun fietsen en de ondersteuningsvoertuigen tot het uiterste. De fascinerende wedstrijd wordt dan ook met enthousiasme gevolgd door miljoenen fans, en dat zowel langs de weg als in de rest van de wereld. Kortom: een ideale presentatiegelegenheid voor Continental. Zowel automobilisten als fietsers plukken de vruchten van Continentals jarenlange ervaring met de ontwikkeling en productie van hoogtechnologische banden en waarderen ook de hoge veiligheidsnormen en wendbaarheid van de banden. Dit jaar doen zeven teams in de Ronde van Frankrijk een beroep op Continental-banden, waaronder het team van titelverdediger Christopher Froome.

“De band speelt een belangrijke rol in het wielrennen,” verduidelijkt Christian Prudhomme, Directeur van de Ronde. “Hij vormt namelijk het enige contactpunt tussen de renner en zijn fiets enerzijds en de weg anderzijds.”

In eerste instantie wordt Continental vanaf 2018 vijf jaar lang partner van de Ronde van Frankrijk. Continental zal dan ook te zien zijn op de banneradvertenties en in reclamespots voor de wedstrijd en speelt een actieve rol in de Tour door de banden voor de officiële servicevoertuigen te leveren. Zo wordt elke bergfinish voor koersfietsen, motoren en servicevoertuigen een ware ‘topmeeting’ van Continental-banden.


“Met dit partnerschap demonstreren we onze doorgedreven productie-expertise op het vlak van banden. Dat doen we bovendien in een unieke setting met wereldwijde uitstraling: een wielerwedstrijd die de hoogste veiligheidsnormen hanteert wat de technische standaarden voor rolweerstand en gewicht betreft.”

Nikolai Setzer, lid van de raad van bestuur van Continental AG en verantwoordelijk voor de bandenafdeling en corporate purchasing.

Tour de France 2018 7 - 29 juli

 

De route

Met een totale lengte van 3.351 kilometer is de 105e Ronde van Frankrijk opmerkelijk kort. En dat is nog maar een van de vele wijzigingen die de Tour nog aantrekkelijker – en de renners nog agressiever – moeten maken. Toch blijft het zaak om jezelf in toom te houden. Op weg naar Parijs moeten de profrenners namelijk 26 geclassificeerde cols beklimmen. Twaalf daarvan bevinden zich in de Alpen, vier in het Centraal Massief en tien in de Pyreneeën.

Dit jaar is de Ronde van Frankrijk bijna 100% Frans. Op een uitstapje van ongeveer 15 kilometer naar Spanje na tijdens de zestiende rit tussen Carcassonne en Bagnères-de-Luchon, blijft de 105e Ronde van Frankrijk binnen de landsgrenzen. De Tour doorkruist 36 departementen en het Baskenland, waar hij al sinds 2006 niet meer was geweest.

 

De teams

22 teams uit de hele wereld nemen het tegen elkaar op in de Ronde van Frankrijk. Dit jaar telt een team slechts acht renners, waardoor er in het totaal 176 profrenners deelnemen. Dat betekent meer veiligheid voor de renners – en meer suspense voor het publiek. In tegenstelling tot de vorige jaren is het niet langer mogelijk voor een team om de Tour te domineren.

De officiële voorstelling van de 176 renners die de 22 teams voor de Ronde van Frankrijk 2018 zullen vertegenwoordigen, vindt plaats op donderdag 5 juli van 18.30 tot 20.00 uur in La Roche-sur-Yon, Vendée.

 

De ritten

De Tour telt 21 ritten, onderbroken door twee rustdagen: een in Annecy (16 juli) en een in Carcassonne (23 juli). De Ronde gaat van start in Noirmoutier-en-l’Île in het departement Vendée, met de klassieke vlakke ritten voor de rollende start. Zoals altijd is het bij de vijf intimiderende bergritten dat de favorieten de rest van het peloton definitief afschudden.

De wegen van de Vendée en de Loire zijn nauw verbonden met de geschiedenis van de Ronde van Frankrijk. In 1919 verscheen de Vendée voor het eerst op de kaart van de Tour dankzij een rittenfinish in Les Sables d’Olonne. Nantes werd reeds in 1903 bezocht bij de eerste editie van de wedstrijd.


Grote momenten in de Tour

 

  • Tijdrit

Na een pauze van een jaar biedt de derde rit van de Tour opnieuw een teamtijdrit. Het gevecht tegen de klok in Cholet duurt 35 kilometer. De Ronde wordt wellicht beslist tijdens de individuele tijdrit over 31 kilometer tijdens de 20e rit, van Saint-Pée-sur-Nivelle naar Espelette.

  • Hel van het Noorden

De negende rit wordt dit jaar als een van de meest spectaculaire beschouwd. Hij strekt zich uit over 154 kilometer, van de citadel van Arras tot de Hel van het Noorden richting Roubaix. De rijders moeten het hoofd bieden aan 15 kasseisegmenten over een lengte van 22 kilometer, die bekend en berucht zijn van de lenteklassieker Parijs-Roubaix.

  • Alpe d’Huez

In de twaalfde rit, van Bourg-Saint-Maurice Les Arcs naar Alpe d’Huez moeten de renners 5.000 hoogtemeters overwinnen. En het zwaarste stuk komt helemaal aan het einde van de 175 kilometer lange rit: de 21 haarspeldbochten naar Alpe d’Huez. Hier gaat het gevecht om de gele trui erg hard.

  • Formule 1-start

Revolutie in de Tour: de zeventiende rit, van Bagnères-de-Luchon naar Saint-Lary-Soulan, is slechts 65 kilometer lang. En bovendien zal de rit van start gaan in Formule 1-stijl – licht geschranst, naargelang de positie in het totale klassement, met de drager van de gele trui in ‘polepositie’. De reden: De leiders moeten ten minste de eerste van de drie moeilijke klimsecties afwerken zonder steun van hun team. Dat zal ongetwijfeld tot voortdurende aanvallen leiden.

Betekenis van de verschillende truien

De gele trui

De leider in het algemene klassement – met andere woorden de rijder die de totale afstand in de kortste tijd heeft afgelegd – draagt de gele trui.

De bergtrui

Klimspecialisten genieten een bijzondere erkenning in de Tour en gebruiken een afzonderlijk classificatiesysteem voor de punten die bij elke bergpas. Hoe moeilijker de berg (opgesplitst in vijf moeilijkheidsgraden), hoe hoger de score. De rijder die op een gegeven moment de meeste punten heeft in het bergklassement, draagt de witte trui met rode bollen. Hij is bijna even populair als de gele trui.

De groene trui

Als eerbetoon aan de snelste mannen, rijdt de beste sprinter in de groene trui. Om die reden worden er twee scores bijgehouden en worden er per rit punten toegekend: na ongeveer twee derden van de wedstrijd en aan de finish.

De witte trui

De beste jonge rijder (maximaal 26 jaar oud) in het algemene klassement wordt eveneens elke dag in de kijker gezet want hij draagt de witte trui.

New content item

Lees ook

De hoogste kwaliteit voor fiets- en autobanden

New content item

Het doet er weinig toe welk vervoersmiddel u verkiest - Continental helpt u in elke rijsituatie met technologie van eerste klasse.

Meer lezen

Continental ondersteunt de junior cadetten van de ronde

New content item

Elk jaar tijdens de Ronde van Frankrijk, wordt de volgende generatie van wielertalenten uitgenodigd om voor het peloton te rijden als officiële ‘Cadets Juniors du Tour’.

Meer lezen

Houd het veilig door uw fietsbanden te onderhouden

Houd het veilig door uw fietsbanden regelmatig te onderhouden

Misschien droomt u ervan om zelf deel te nemen aan de Ronde van Frankrijk?Hierbij enkele tips voor het onderhouden van uw fietsbanden. 

Meer lezen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat we u de beste ervaring op onze website geven. Klik hier voor meer informatie of om uw cookie-instellingen te wijzigen.