Producten voor auto's / bestelwagens / 4x4

Tour de France

Tour de France

De hoogste kwaliteit voor fiets- en autobanden

Continental heeft meer dan 100 jaar ervaring met de ontwikkeling en productie van fietsbanden. We gidsen u dan ook graag door de voornaamste concepten van de jongste bandentechnologie, zoals bandenspanning, types, aquaplaning en constructiemethodes. Zo bent ook u binnenkort de fundamenten meester. Net als wij!

New content item

Bandtypes

Niet alle banden zijn gelijk. Of het nu om auto- of fietsbanden gaat, er zijn heel wat types van banden voor verschillende voertuigcategorieën.

Banden voor racefietsen zijn ontworpen voor het asfalt. Ze zijn dun en licht en hebben een smal loopvlak om zo weinig mogelijk weerstand te genereren. Mountainbikebanden zijn dan weer bedoeld voor rotsachtige, ongelijke terreinen en hebben een agressiever loopvlakpatroon voor hobbelige ondergronden. Banden voor veldrijders moeten van hun kant het hoofd bieden aan asfalt, zand, modder en soms zelfs trappen. En dan zijn er nog stads- en trekkingfietsen voor rustigere ritten op het asfalt en een occasioneel grindpad.

Ook in de autowereld ontwerpen fabrikanten verschillende banden voor auto’s, SUV’s en bestelwagens. Zo moeten bestelwagenbanden beter bestand zijn tegen slijtage en moeten ze een hogere belasting aankunnen dan de gemiddelde autoband. Ook SUV- en terreinwagenbanden stellen specifieke eisen en moeten onder meer geschikt zijn voor terreinwerk en vierwielaandrijving.

New content item

Aquaplaning

Aquaplaning is een fenomeen dat zich voordoet wanneer er zich een waterlaag vormt tussen de banden van een auto en het wegoppervlak. De banden krijgen geen grip meer op het asfalt en het gebrek aan tractie zorgt ervoor dat de bestuurder de controle verliest en niet meer kan sturen, remmen of accelereren.

Aquaplaning komt het vaakst voor bij zware regenval, waardoor het water op de weg blijft staan. Het fenomeen wordt echter nog in de hand gewerkt door de toestand van de banden en de snelheid waarmee hij rijdt. Om die reden is het belangrijk om:

  • de banden op de juiste spanning te houden
  • de profieldiepte op te volgen zodat deze niet onder het wettelijke minimum van 1,6 millimeter valt
  • snelheid te minderen in natte omstandigheden

Fietsen hebben geen last van aquaplaning. Autobanden hebben een vierkant contactoppervlak en vormen een rechte rand op de weg, waardoor er gemakkelijker water onder de banden terechtkomt. Fietsbanden hebben daarentegen een afgerond contactoppervlak, dat het water doeltreffender naar de buitenkant van de band duwt. Dat komt ook omdat fietsen ontworpen zijn om over te hellen in bochten.

Een ander belangrijk verschil is dat fietsbanden smaller zijn en een relatief hoge spanning hebben. Daardoor komt er minder water in contact met de voorste rand van de band terwijl de hoge bandenspanning water gemakkelijker wegduwt van onder de band. In vergelijking met fietsbanden zijn autobanden breder en hebben ze een lagere spanning. Daardoor raakt water soms moeilijk weg van onder het midden van het contactoppervlak.

En dan is er nog het aspect ‘snelheid’. Een auto rijdt veel sneller. Naargelang de diepte van het water zorgt die snelheid ervoor dat er minder tijd is om water af te voeren. De kans dat een fiets ooit snel genoeg rijdt om aquaplaning te krijgen, is nagenoeg onbestaande, hoe hard u ook trapt.

New content item

Bandconstructie

Vandaag de dag heeft de overgrote meerderheid van de autobanden een radiale constructie. Fietsbanden gebruiken daarentegen nog steeds een diagonale constructie. Het verschil?

Bij een radiale constructie kunnen de zijwanden en het loopvlak als twee onafhankelijke elementen van de band fungeren. Ze zijn lichter en beperken het brandstofverbruik dankzij hun lagere rolweerstand maar ze hebben ook een flexibelere zijwand.

Een diagonaalband is gemaakt van verschillende rubberlagen die elkaar overlappen terwijl de kroon en zijwanden onderling verbonden zijn. Die overlappende lagen vormen een dikker geheel dat minder flexibel is. In combinatie met binnenwanden is de stijfheid van de zijwanden van diagonaalbanden cruciaal om ze bestand te maken tegen lekken en om de globale prestaties op te krikken.

New content item

Bandenspanning

Gewicht

De optimale bandenspanning hangt af van de bandenmaat en het gewicht dat hij moet dragen. De bandenspanning wordt gemeten in pond per vierkante inch (PSI). De correcte bandenspanning is cruciaal om voldoende grip te verzekeren en het energieverbruik te beperken. Volg steeds de richtlijnen van de constructeur om de juiste spanning te bepalen.

 

Temperatuur

De temperatuur heeft een aanzienlijke impact op de bandenspanning. Hogere temperaturen doen de lucht in de band uitzetten, waardoor de spanning te hoog kan oplopen als ze a maximaal opgepompt waren. Bij lage temperaturen trekt de lucht in de band samen, waardoor banden die daarvoor een juiste spanning hadden bij koud weer plots onvoldoende druk kunnen hebben.

 

Hoogte

Wijzigingen van de hoogte hebben invloed op de bandenspanning omdat de buitenluchtdruk verandert. De druk in een band ontstaat door de relatie tussen de lucht in de band en de lucht buiten de band. Op grotere hoogte biedt de buitenlucht minder weerstand, waardoor de druk in de banden oploopt.