Producten voor auto's / bestelwagens / 4x4

stage_image

Media

De nieuwe Volkswagen ID.3 rijdt volledig digitaal verbonden, veilig vele kilometers met Continental technologie.

17/11/2020

• De High Performance Computer brengt de digitale connectiviteit van de elektrische ID.3 naar revolutionaire hoogte

• Heel eenvoudig opladen dankzij “Plug and Charge” vanaf 2021

• De trommelrem is terug: met volledig geïntegreerde elektromechanische parkeerremfunctie als ultieme oplossing voor de ID.3

• Energiebesparende banden en geavanceerd thermisch management vergroten het bereik van de ID.3


Hannover (Duitsland) 7 Oktober 2020. Het Duitse technologiebedrijf Continental stimuleert de transitie naar elektrische mobiliteit en is leverancier voor essentiële componenten van Volkswagen’s meest nieuwe elektrische model, de ID.3. Met zijn krachtige computer zorgt Continental voor een ware revolutie in de elektronica architectuur van de auto. De zogenoemde „In-Car“ Applicatie Server 1 (ICAS1) dient als slimme interface met het internet. Het vormt tevens een centraal onderdeel voor alle voertuigen op basis van het modulaire elektrische aandrijfsysteem. Dit geldt ook voor de Chinese elektrische modellen. Naast de ID.3 zal ICAS1 ook worden gebruikt in andere Volkswagen modellen uit de ID-serie, zoals de ID.4. Naast de ICAS1 levert Continental ook de trommelrem met volledig geïntegreerde elektromechanische parkeerremfunctie. Dit is een robuuste en corrosievrije oplossing die het onderhoudsinterval verlengt. De speciaal ontwikkelde zomer-, allseason, en winterbanden EcoContact 6, WinterContact TS 850 P en AllSeasonContact verminderen slijtage en energieverbruik en dragen op deze manier bij aan de grootst mogelijke actieradius van de ID.3. Bovendien zorgt het geavanceerde thermisch management van Continental voor een optimale actieradius en verhoogt de duurzaamheid van de batterijen van de ID.3. 

Serviceconcept zorgt voor revolutie in elektronische architectuur van e-voertuigen

“Met onze High Performance Computer (HPC) kunnen de elektrische modellen van Volkswagen volledige connectiviteit en een nieuwe dimensie van intelligentie en comfort bieden.” zegt Helmut Matschi, lid van de Raad van Bestuur van Continental en hoofd Vehicle Networking and Information Business bij Continental. "Samen met Volkswagen en onze partners hebben we een ware innovatie op de weg gebracht die baanbrekend is voor de mobiliteitsindustrie.

De HPC fungeert als een geïntegreerde ICAS1. Continental werkte nauw samen met Elektrobit en creëerde hiervoor een speciaal platform om de volledig verbonden centrale HPC te ontwikkelen. Net als ICAS1 in de Volkswagen ID.3 is de HPC ook een centraal element voor de overgang naar een servicegerichte elektronica architectuur. De server vormt de centrale datahub en het verbindingspunt tussen het voertuig en de digitale wereld. Hierdoor kunnen nieuwe softwarefuncties en veiligheidsupdates op elk moment in de toekomst via een draadloze verbinding worden geïnstalleerd. Over-the-Air-updates worden de norm. Bovendien kan het innovatieve serverconcept zowel Volkswagen-applicaties als software van derden integreren. Het aanbieden van functies zoals actieradius geoptimaliseerde routeplanning en het lokaliseren van laadstations voor elektrische auto's wordt vereenvoudigd. Bovendien heeft Continental ook de zogenaamde "Plug and Charge" -functie ontwikkeld voor zijn ICAS1, die wordt gebruikt om het laadproces van voertuigen te beheren en te vereenvoudigen. Deze functie is leverbaar vanaf 2021. Wanneer de laadkabel is aangesloten, kan de software in ICAS1 het geregistreerde voertuig identificeren bij ondersteunde laadpunten en het laadproces en de facturering overnemen op basis van het laadcontract dat is opgeslagen in de computer.

 

Betere prestaties en langere levensduur met de trommelrem voor elektrische voertuigen

“Dankzij ons grote remassortiment en jarenlange ervaring op dit gebied, hebben we de optimale oplossingen ontwikkeld voor de meest uiteenlopende voertuigklassen. Uiteraard wordt voldaan aan de hoogste veiligheidseisen, aangezien de remcomponenten voor het afremmen van het voertuig in de toekomst een van de belangrijkste elementen van actieve veiligheid zullen blijven,” zegt Dr. Bernhard Klumpp, hoofd van de business unit Hydraulic Brake Systems bij Continental. “De trommelrem, zoals deze is ingebouwd in de ID.3, biedt veel voordelen, vooral voor e-voertuigen, bijvoorbeeld een lagere onderhoudsinterval tot wel 150.000 kilometer.” Door het gesloten en afgedichte systeem zijn de remmen in de nieuwe Volkswagen ID.3 duidelijk minder vatbaar voor corrosie. De elektrische trommelrem met elektromechanische parkeerremfunctie is gebaseerd op het Simplex-principe (EPB-Si): hij is bijzonder robuust en onderhoudsarm en voldoet daarmee aan de toenemende levensduurvereisten van elektrische voertuigen. Daarnaast biedt de elektrische parkeerrem de voertuigfabrikanten meer vrijheid en meer opties bij het ontwerp van het interieur en de installatie van voertuighulpsystemen. Het remsysteem is bovendien aanpasbaar en daarmee geschikt voor zowel kleinere als grotere voertuigen met een gewicht tot 3,5 ton.

Energiebesparende banden en geavanceerd thermisch management vergroten de actieradius van de ID.3

Continental voorziet de ID.3 af-fabriek van banden. Hiervoor heeft Volkswagen zomer-, allseason- en winterbanden tussen de 18 en 20 inch goedgekeurd: de EcoContact 6 zomerbanden in de maten 18 tot en met 20 inch, de AllSeasonContact in 19 inch als allseason band en de WinterContact TS 850 P als winterband, voor 18 inch velgen, speciaal afgestemd op de specifieke eisen van de ID3. Ze bieden een bijzonder lage rolweerstand om energie te besparen en een zo groot mogelijke actieradius mogelijk te maken. Daarnaast is er een laag afrolgeluid voor comfortabel rijden en een aerodynamisch zijwandontwerp om de luchtweerstand van het voertuig laag te houden. De zomer-, allseason- en winterbanden zijn deels uitgerust met ContiSeal-technologie. Dit verhoogt de betrouwbaarheid bij lekke banden tegen objecten met een diameter tot 5 millimeter en op deze manier wordt ongeveer 90 procent van de bandschade voorkomen. Bovendien hebben elektrische voertuigen, in tegenstelling tot conventionele voertuigen, veel koelcircuits nodig, omdat batterijen het meest efficiënt werken tussen 20 °C en 40 °C. Dit temperatuurspectrum maakt een grotere actieradius mogelijk en verlengt de levensduur van de batterij. Om deze optimale omstandigheden te behouden, moeten accu's worden verwarmd of gekoeld, afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Dit vereist een geavanceerd thermisch management. Continental is momenteel de enige leverancier ter wereld die flexibele slangleidingen in serieproductie levert voor de ID.3's accutemperatuurregeling en de warmtepomp voor koeling met het meest milieuvriendelijke koelmiddel dat momenteel beschikbaar is, R744. De nieuwe generatie slangen biedt een aantal voordelen: naast gewichtsbesparing dragen kleinere slangleidingdiameters aan de hogedrukzijde en in het accukoelsysteem bij aan het verbruik van zo min mogelijk koelingsmiddel.

Veiligheid wanneer het er op aankomt dankzij vooruitstrevende rijhulpsystemen

De ID.3 komt veilig tot stilstand als het er toe doet: de in de elektrische compacte auto ingebouwde langeafstandsradar, met een bereik van meer dan 200 meter verhoogt de veiligheid en het comfort met vooruitstrevende rijhulpsystemen, zoals de Emergency Brake Assist en Adaptive Cruise Control. In combinatie met de trommelrem wordt de gewenste snelheid automatisch aangepast aan de verkeersomstandigheden om ongevallen te voorkomen - tot en met noodremmen in bijzonder kritieke situaties. Klein, intelligent en vitaal in elk voertuig: wielsnelheidssensoren van Continental geven informatie over de rotatiesnelheid en draairichting van de afzonderlijke wielen. Met zijn nieuwste generatie sensoren biedt Continental ook een intelligente oplossing voor de ID.3, die de basis vormt voor tal van voertuigfuncties en -systemen zoals de elektronische stabiliteitscontrole (ESC) en het antiblokkeersysteem (ABS) of de monitoring van elektrische aandrijflijnen. Door de hoge standaardisatie zijn de wielsnelheidssensoren bijzonder robuust en flexibel in de plek waar ze toegepast worden en ontwikkeld volgens de veiligheidsnorm ISO 26262.


Continental ontwikkelt baanbrekende technologieën en diensten voor een duurzame en connectieve mobiliteit van mensen en hun goederen. Het technologiebedrijf dat is opgericht in 1871 zorgt voor veilige, efficiënte, intelligente en betaalbare oplossingen voor voertuigen, machines, verkeer en vervoer. Het concern realiseerde in 2019 een omzet van 44.5 miljard Euro en heeft momenteel in 59 landen meer dan 233.000 medewerkers in dienst.

De bandenafdeling telt 24 productie- en ontwikkelingslocaties over de hele wereld. Als een van ‘s werelds toonaangevende bandenfabrikanten realiseerde de afdeling in 2019 een omzet van 11,7 miljard euro met meer dan 56.000 werknemers. Continental geldt als een van de technologische marktleiders in de bandensector en biedt een breed productgamma aan voor personenwagens, bedrijfsvoertuigen en tweewielers. De voortdurende investeringen in onderzoek en ontwikkeling dragen in aanzienlijke mate bij tot een kostefficiënte en ecologische mobiliteit. De bandenafdeling levert ook diensten voor de bandensector en fleettoepassingen, evenals digitale beheersystemen voor de banden van bedrijfsvoertuigen.




Contact
Patricia Esparza Alonso

PR & Product Manager

Hermeslaan 1B

1831 Diegem

+32 (0)495 89 06 86