Producten voor auto's / bestelwagens / 4x4

stage_image

Media

De nieuwe Continental SportContact 7 is op maat gemaakt voor elke voertuigklasse

08/09/2021
Start
sc7 preview image
  • Nieuwe sportieve band met veilige prestaties op droog en nat wegdek
  • Op maat gemaakt om sportief te rijden in elke voertuigklasse
  • Nieuwe compound voor rijplezier en hoog kilometerrendement

Hannover, 8 september 2021. De SportContact 7 van Continental debuteert met maar liefst drie nieuwe technische eigenschappen. Het adaptieve profielontwerp past zich aan droge en natte wegen aan; met een maatspecifiek profielontwerp biedt hij maximaal rijplezier voor elk voertuig en de BlackChili-samenstelling van het loopvlak is precies afgestemd op de grip van het asymmetrische profiel. Hiermee heeft Continental een sportband ontwikkeld die de normen voor bandenprestaties opnieuw definieert en veel vertrouwen in de rij-eigenschappen van het nieuwe vlaggenschip van de personenwagenbanden wekt. "De focus van onze ontwikkeling was dat we de beste sportieve zomerband op de markt wilden hebben voor elke voertuigklasse", meldt Prof. Dr. Burkhard Wies, Hoofd Research and Development Tire Replacement Business Worldwide van Continental. "Dit houdt onder meer in dat de prestaties op droog en nat wegdek of op racecircuits aanzienlijk zijn verbeterd en dat een uitzonderlijk kilometerrendement wordt geboden dat 17% hoger ligt dan dat van het vorige model. Met een zeer goede brandstofefficiëntie leveren we een goede bijdrage aan duurzaamheid met EU-labelwaarde 'C'."

Met het asymmetrische adaptieve profielontwerp kan de nieuwe SportContact 7 zich aanpassen aan droge en natte wegen. Hierdoor blijven de rij-eigenschappen op een constant hoog, veilig niveau - zelfs bij hogere snelheden. "Je kunt een band ook onder stress zetten als je hem blootstelt aan hoge eisen”, zegt Wies. "Het nieuwe adaptieve profiel biedt veiligheid en rijvertrouwen in dergelijke situaties, samen met een zeer nauwkeurige stabiliteit in de bochten op natte en droge wegen." Dit wordt mogelijk gemaakt door het professionele ontwerp. Tijdens het rijden op rechte stukken eindigt de "voetafdruk van de band" op het punt met de grootste waterafvoer in het loopvlak om uitstekende grip te bieden tijdens het remmen, accelereren en bochtgedrag in natte omstandigheden. Bij het nemen van bochten op droog asfalt verschuift de "voetafdruk" naar de buitenste schouder die ontworpen is om maximale krachten over te brengen voor een stabiel rijgedrag. Verdere stabiliteit wordt geboden door innovatieve "vergrendelingselementen" in de buitenste schouder, die slechts een beperkte beweging van het loopvlak toelaten en zo een hoge rijstabiliteit bieden.

Conventionele sportbanden reageren anders volgens verschillende voertuigmodellen  en gewichten - afhankelijk van het gewicht, de afmetingen en de motor van de auto. "Onze nieuwe SportContact 7 is daarom het eerste product in het segment van de high-performancebanden dat op maat gemaakt is voor elk type voertuig”, legt Wies uit. Zwaardere voertuigen vereisen andere bandenoplossingen dan lichte personenauto's. Daarom zijn de specificaties van de SportContact 7 aangepast aan elke voertuigklasse. "Daartoe hebben wij nieuwe technologieën ontwikkeld, ook voor de racesport, die afhankelijk van de bandenmaat worden toegepast, zodat het typische rijgevoel van de SportContact-familie op elk voertuig behouden blijft. Dit houdt in dat we een op maat gemaakt ontwerp hebben voor verschillende voertuigklassen. Wij kunnen ook de stabiliteit van de zijwand, de grip onder bepaalde beladingssituaties, alsook het hogesnelheidsvermogen, het weggedrag en het ontwerp van de carrosserie aanpassen aan elke voertuigklasse”, zegt hij.


De derde technologiecomponent van de nieuwe SportContact 7 is de BlackChili rubbersamenstelling, die precies is afgestemd op het loopvlakontwerp. Deze zachte rubbersamenstelling past perfect bij het zeer stijve, laagprofielontwerp van de band en zorgt niet alleen voor zeer goede rij-eigenschappen, maar ook voor een aanzienlijke verhoging van de kilometrage. Om dit te bereiken, moesten de bandeningenieurs en scheikundigen van Continental verschillende tegenstrijdige doelstellingen tegen elkaar afwegen. Het resultaat van hun samenwerking is een ongebruikelijke compoundtechnologie die, samen met het loopvlakontwerp, een aanzienlijke verbetering van de rij-eigenschappen mogelijk maakt.

Als men kijkt naar de verschillen met de populaire voorganger, komen de interne tests van Continental met indrukwekkende waarden: de kilometrage wordt met 17% verhoogd, de prestaties op het circuit nemen met 10% toe, de remweg op nat wegdek wordt met 8% verkort en de nieuwe SportContact is 6% beter bij droog remmen. Ook de handling op nat en droog wegdek en de grip profiteren van de nieuwe ontwikkeling (test van bandenmaat 245/30 R 20).

Contact
Patricia Esparza Alonso

PR & Product Manager

Hermeslaan 1B
1831 Diegem