Producten voor auto's / bestelwagens / 4x4

New content item

Voortdurende
vernieuwing

Ruim 145 jaar innovatie en vooruitgang

Continental kan terugblikken op een succesvolle geschiedenis die teruggaat tot 1871, toen de onderneming werd opgericht in Hannover (Duitsland). Overal waar mensen hun mobiliteitsideeën trachten te realiseren, staan wij paraat om ze te helpen.

Dat gegeven loopt als een rode draad door elke periode uit onze geschiedenis. Onze technologieën, systemen en serviceoplossingen maken mobiliteit en transport duurzamer, veiliger, gebruiksvriendelijker, meer gepersonaliseerd en meer betaalbaar.

Er is veel meer te vertellen maar hieronder vatten we de voornaamste fasen in meer dan 145 jaar innovatie en vooruitgang samen en lichten we een tipje van de sluier over onze toekomstige innovaties.

Op weg naar duurzaamheid (1991 – Nu)

Het experimentele laboratorium ‘Taraxagum Lab Anklam’ werd in 2018 geopend in het Duitse Mecklenburg-Vorpommern. Het labo verricht baanbrekend onderzoek naar de teelt en verwerking van Russische paardenbloemen als alternatieve grondstof voor rubber van de rubberboom. Dat betekent een enorme stap voorwaarts op de weg naar milieuvriendelijke banden.

De ContiLifeCycle werd in 2013 geïmplementeerd om de levensduur van Continentals vrachtwagenbanden te optimaliseren. Door een nooit-geziene combinatie van rubberrecyclage en loopvlakvernieuwing ontwikkelt Continental duurzame vrachtwagenbanden met een langere levensduur en gevoelig lager kostenplaatje.

Met de overname van Siemens VDO Automotive AG werd Continental in 2007 op slag een van de vijf grootste leveranciers in de wereldwijde autosector. Tegelijk gaf de onderneming haar marktpositie in Europa, Noord-Amerika en Azië een aanzienlijke boost.

De  ContiSportContact 2 Vmax werd in 2003 onthuld en was ‘s werelds eerste wegband die was goedgekeurd voor snelheden tot 360 km/u. Later werd Continental officieel erkend door Guinness World Records als producent van de snelste wegbanden ter wereld.

In 1998 versterkte de onderneming zijn positie als wereldwijde bandenfabrikant door vestigingen in Argentinië, Mexico, Zuid-Afrika en Slowakije te openen.

Om een antwoord te bieden op de ecologische impact van banden, werd in 1991 een nieuw zaadje geplant. Continental lanceerde toen de ContiEcoContact, ‘s werelds eerste duurzame band, die bewijst dat milieuzorg niet onverenigbaar is met prestaties of veiligheid.

De ingenieurs besteedden daarbij bijzondere aandacht aan het verlagen van de rolweerstand en slijtage, zodat de ContiEcoContact veel langer meeging en (in vergelijking met conventionele banden) heel wat minder rubberresten achterliet op het asfalt.

Een ander voordeel voor het milieu – en de gebruikskosten van de bestuurder – is dat deze banden het brandstofverbruik van de auto verlaagden. Vandaag is de ContiEcoContact al aan zijn vijfde generatie toe maar blijft hij nog steeds ongeslagen in onafhankelijke tests.

Internationalisering (1961 – 1990)

De overname van de Noord-Amerikaanse bandenfabrikant General Tire in 1987 leidde tot de oprichting van een nieuwe internationale dochtermaatschappij: Continental Tire North America, Inc.

In 1979 nam Continental ook de Europese bandenactiviteiten van Uniroyal over om een breder publiek te bereiken in Europa. Zes jaar later werd de Oostenrijkse bandenfabrikant Semperit toegevoegd aan de groep.

In 1972 onthulde Continental een belangrijke innovatie met de lancering van de ContiContact-winterband zonder spijkers. Die kwam de veiligheid in extreme winterse omstandigheden sterk ten goede.

De vraag naar banden van verschillende types en voor verschillende toepassingen groeide op het ritme van de dynamische ontwikkelingen in de wereldwijde autosector. Om het hoofd te bieden aan de snel veranderende marktvereisten creëerde Continental een testcentrum. Die testfaciliteit, de Contidrom, opende in 1967 de deuren aan de rand van de Lüneburger Heide.

Highlight: The art of advertising

The golden age of transportation and mobility provided wonderful inspiration to another emerging art-form: advertisements. Within the archives of Continental, there is a stunning collection of painted posters reflecting not just the qualities of our products but also the aspirations of our customers.
Whether it was about performance, safety, or merely the glamour of traveling to exotic locations, there's plenty to savor in these colorful snapshots of cultural history.

Hoogtepunt: De eerste autonome wagen

In 1968 werd de eerste elektronisch gestuurde autonome wagen getest op de Contidrom, tot grote verwondering van pers en publiek. Het visionaire project had als doel om te bepalen hoeveel banden er precies konden worden getest met behulp van wetenschappelijke methodes en in geprogrammeerde omstandigheden. Maar in een ander register legden de ingenieurs van Continental ook de basis voor de autonome wagens van de toekomst.

Ook vandaag nog blijft Continental werken aan nieuwe technologieën voor zelfrijdende wagens. Zo beschikken we reeds over de CUbE of ‘Continental Urban Mobility Experience’, die met een smartphone kan worden geactiveerd om passagiers veilig naar de bestemming van hun keuze te brengen. Elders verkennen onderzoekers het potentieel voor geautomatiseerde snelwegritten en automatische geleiding in parkeergarages. Wanneer er geen bestuurder meer nodig is, kan het interieur ook anders worden ingericht: de Continental-ingenieurs kunnen het auto-interieur omvormen tot een behaaglijke en uitnodigende ruimte zoals een woonkamer.

Start
 

Racesucces (1931 - 1960)

In 1960 begon Continental op grote schaal radiaalbanden te produceren. Ook werd de letter ‘R’ toegevoegd aan de benaming van deze banden, die vervolgens uitgroeide tot de nieuwe standaard voor bandenfabrikanten over de hele wereld.

In 1955 was Continental de eerste Duitse fabrikant die tubeless-banden voor personenwagens begon te produceren volgens de wensen van de autoconstructeurs. Deze banden werden beschouwd als superieur in vergelijking met de klassieke banden.

In 1952 bood Continental de eerste banden aan die speciaal waren ontworpen voor winterse omstandigheden en vorst, М+S (Modder en Sneeuw).

Door nauw samen te werken met Daimler-Benz en Porsche wist Continental van 1951 en 1955 opnieuw aan te knopen bij zijn vooroorlogse circuitsuccessen. Piloten zoals Stirling Moss, Karl Kling en Juan Manuel Fangio wonnen de Franse, Britse, Nederlandse en Italiaanse Grand Prix met auto’s geschoeid met snelle Continental-banden.

Toen de Tweede Wereldoorlog in 1945 ten einde liep, gaf de Britse militaire regering de fabrieken in Hannover toelating om de productie te hervatten.

Tijdens de oorlog bleven de onderzoekers aan nieuwe designs en technologieën werken. Een resultaat is het patent voor tubeless-autobanden, die in de onderneming in 1943 kreeg.

Tussen 1935 en 1940 werden de wagens van Mercedes en Auto-Union (vandaag beter bekend als Audi) uitgerust met Continental-racebanden die een fabelachtige reeks van racezeges op hun naam schreven. Vier opeenvolgende zeges in de Duitse Grote Prijs, vier zeges in de Noord-Afrikaanse Tripoli-race, drie in Italië en tal van snelheidsrecords bezorgden racepiloten zoals Rudolf Caracciola, Berndt von Rosemeyer en Hans Stuck internationale faam.

 

Continental tijdens de Tweede Wereldoorlog

Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak in 1939 werd de band- en rubberproductie streng gereguleerd om te voldoen aan de militaire vereisten voor vrachtwagen- en vliegtuigbanden en voor de productie van kleding, schoenen en andere voorraden. Zoals heel wat industriebedrijven in het toenmalige Duitsland gebruikte Continental dwangarbeiders aangeleverd door het zogeheten ‘Third Reich’. Die beschamende periode wordt sterk betreurd en is momenteel het onderwerp van een historische studie die in 2021 zal worden gepubliceerd.

Inventieve pioniers (1901 – 1930)

Bij het begin van de twintigste eeuw koos Continental een compleet nieuwe productiefocus: autobanden. De onderneming oogstte van bij het begin een daverend succes en wist dat tot op de dag van vandaag aan te houden.

In 1926 werd carbonzwart in de bandenproductie geïntroduceerd als een verstevigende vulling om de band beter bestand te maken tegen slijtage en veroudering en hem tevens zijn typische kleur te geven.

In 1921 was Continental de eerste Duitse onderneming die koordbanden op markt bracht. De stof van koordlagen is veel plooibaarder, wat een aanzienlijke upgrade betekende in vergelijking met de veel stijvere geweven vlasdraadstof.

Het draaide niet alleen om autobanden. Luchtvaartpionier Louis Blériot schreef in 1919 geschiedenis toen hij als eerste het Engelse Kanaal overvloog. Het Aeroplan-materiaal van Continental werd gebruikt voor de vleugels en de romp van zijn vliegtuig.

In 1908 vond Continental de afneembare velg voor berlines uit, een opmerkelijke innovatie die bandenwissels heel wat sneller en eenvoudiger lieten verlopen.

In 1904 stelde Continental ‘s swerelds eerste autoband met een loopvlakprofiel voor.

Op 25 maart 1901 werden de eerste auto’s van Karl Benz, die later de naam ‘Mercedes’ kregen, geschoeid met luchtbanden van Continental. Dat resulteerde in een sensationele overwinning in de race Nice-Salon-Nice, waarbij het 414 kilometer lange parcours werd afgelegd in 6 uur, 45 minuten en 48 seconden. Die zege werd een krachtige reclamemiddel en droeg bij tot de ontwikkeling van nieuwe bandontwerpen.

Optimistische geest (1871 – 1900)

Een belangrijke pijlpaal in 1982, toen Continental als eerste Duitse onderneming luchtbanden voor fietsen begon te maken.

In 1875 werden de Continental-producten voor het eerst getooid met het logo van een steigerend paard, dat verwees naar het wapenschild van de stad Hannover. Dat logo werd in 1882 ook het handelsmerk van de onderneming.
De Continental Caoutchouc & Gutta-Percha Company werd op 8 oktober 1871 opgericht in Hannover, anderhalf decennium voor de eerste auto werd gebouwd. De hoofdfabriek in de Vahrenwalder Strasse produceerde onder meer stoffen met rubberlaag voor regenjassen, warmwaterflessen en volle banden voor fietsen en koetsen.
Dat de keuze voor de locatie op Hannover viel, was geen toeval. Aan het begin van de negentiende eeuw was de stad een bruisend industriecentrum, met productiefabrieken, weef- en textielbedrijven en zelfs luxechocolatier. Reeds in 1843 werd Hannover met de rest van Duitsland verbonden door een rechtstreekse spoorlijn.

Hoogtepunt: Waarom een paard? Continental-logo gaat terug tot 1875

Het steigerende paardje is een van de bekendste handelsmerken in de autogeschiedenis en symboliseert kracht, wendbaarheid en uithoudingsvermogen. In de loop der jaren heeft het logo verscheidene vormen gekend. Maar hoe en waarom werd het een synoniem voor Continental-banden?

De eerste verschijning van het paard is toe te schrijven aan een veearts met de naam Hartmann, die hoefbuffers uitvond. Deze waren gemaakt van zacht rubber en voorkwamen dat paarden uitgleden op gladde ondergronden. Hij bezat het patent, Continental zorgde voor de productie en distributie. Elke hoefbuffer was getooid met een tekening van een steigerend paard.

In bredere zin verwijst het paard echter terug naar de wortels van de onderneming in Hannover (Duitsland): een volbloed-racepaard met dezelfde naam is een traditioneel symbool in de regio. Het was voor het eerst te zien op het wapenschild van de Hertogen van Brunswick-Lüneburg in de veertiende eeuw en wordt vandaag nog steeds gebruikt in de Duitse staat Nedersaksen.

Een blik in de toekomst

Om onze lange geschiedenis van innovatie voort te zetten, ontwikkelt Continental twee gloednieuwe concepten van bandentechnologie die de veiligheid en het comfort in de toekomst naar een nog hoger niveau zullen tillen. Beide systemen – ContiSense en ContiAdapt – maken het mogelijk om de toestand van de band voortdurend op te volgen en de prestatie-eigenschappen van de band op elk moment aan te passen aan de rijomstandigheden van het moment. De technologieën beleefden hun officiële debuut op het autosalon van Frankfurt in 2017.

ContiSense steunt op de ontwikkeling van elektrisch geleidende rubberonderdelen die het mogelijk maken om elektrische signalen van een sensor in de band naar een ontvanger in de wagen te verzenden. ContiAdapt combineert van zijn kant microcompressoren in het wiel om de bandenspanning bij te regelen op een velg met variabele breedte. Zo kan het systeem de grootte van het contactoppervlak aanpassen en dat komt de veiligheid en het comfort in diverse omstandigheden ten goede.

Zowel ContiSense als ContiAdapt werd geïntegreerd in een conceptband die de voordelen van beide systemen maximaal benutten. Het banddesign telt drie verschillende zones om op natte, gladde en droge oppervlakken te rijden. Naargelang de bandenspanning en de breedte van de velg, worden andere loopvlakzones geactiveerd, zodat de conceptband zich aanpast aan de ideale ‘voetafdruk’ voor dat moment. Zo passen de bandeigenschappen zich aan de geldende rijomstandigheden of bestuurdersvoorkeuren aan.

Continental is ervan overtuigd dat beide concepten inzake bandentechnologie veelbelovende oplossingen zijn voor de mobiliteit van de toekomst, waarbij banden worden aangepast aan de behoeften van autonome voertuigen en elektrische mobiliteit.

Waarom Continental

German engineering

German engineers are famous for diligence, precision and efficiency, the same values that stand behind Continental's past and present innovations.

Meer lezen

Car makers fit Conti

With Continental original equipment you are part of the world's largest safety community.

Meer lezen

Tests and test results

Continental tyres regularly score top ratings in independent tests all over the world; confirmed quality for a safe driving experience in all conditions.

Meer lezen

Automotive expertise

From autonomous driving to e-mobility to sustainability, discover how Continental goes beyond tyres and helps shape the landscape for our future cars.

Meer lezen

Onze producten

Zoek uw band

De snelste weg naar de perfecte band.