New content item
Rijd veilig!

De juiste grip voor de zwaarste hellingen

La Vuelta Sponsor

Naast de Ronde van Frankrijk en de Giro d’Italia is de Vuelta a España een van de belangrijkste wielerevenementen ter wereld. Deze fascinerende wedstrijd bulkt van de heroïsche prestaties en fel bevochten etappes. Als laatste grote toerwedstrijd op de profkalender heeft de Vuelta bovendien nog een ander kritiek aspect: hij geeft ambitieuze renners een fantastische laatste kans om impact te hebben op het wereldpodium... of een comeback te maken na een teleurstellend seizoen.

Maar of die renner nu een jong talent of een doorgewinterde professional is, gemakkelijk maken de organisatoren van La Vuelta het nooit. De race onderscheidt zich door zijn onvoorspelbare en experimentele karakter. De voorbije jaren zagen we meer korte ritten, steile hellingen en onvoorspelbare terreinen naarmate het peloton de eindmeet naderde. Kortom: er kan van alles gebeuren.

Terwijl de deelnemers zich op 25 augustus opmaakten voor de eerste etappe van de Vuelta aan de Costa del Sol, begon Continental aan zijn eerste jaar als officiële sponsor. Maar liefst zeven van de 22 wereldteams gebruiken racebanden uit het Competition Pro LTD-gamma. Deze handgemaakte racebanden, die met zorg en toewijding worden vervaardigd in de Continental-fabriek van Korbach (Duitsland), kunnen schermen met een indrukwekkend lage rolweerstand en een uitstekende grip en bescherming tegen lekrijden.

Veilige grip voor een veeleisende job

Continental motorbike

De wielen van de profrenners zijn trouwens niet de enige met het gele Continental-logo. Ook de officiële La Vuelta-voertuigen voor de racedirecteur, het medische personeel, de tijdopnemer en de servicemedewerkers zijn geschoeid met speciaal ontworpen motor- en autobanden van Continental, zoals de PremiumContact 6. De bestuurders van de officiële voertuigen in La Vuelta hebben een erg veeleisende job en het remvermogen van hun banden is daarbij cruciaal. Daarom vertrouwen ze op Continental-banden om de veiligheid van zowel auto’s als fietsen te verzekeren.

Met de sponsoring van La Vuelta zet Continental niet alleen zijn uiterst performante banden in de kijker maar vestigen we ook de aandacht op ons Vision Zero-programma voor een wereld zonder verkeersdoden en -ongevallen. In die context vormt de wedstrijd een ideale gelegenheid om wederzijds respect tussen autobestuurders en renners te promoten, zodat ze de weg op een veilige manier kunnen delen. Campagnes om ‘verder van de renner’ te blijven en minimaal 1,5 meter afstand te houden, winnen reeds aan steun in Spanje, het Verenigd Koninkrijk en elders.

Veiligheid is een constante zorg in alle afdelingen van onze onderneming, van specifieke systemen op het vlak van actieve en preventieve veiligheid tot banden voor alle voertuigtypes, inclusief fietsen. Onze sponsoring van La Vuelta maakt deel uit van ons engagement om hoogtechnologische producten te ontwikkelen en mobiliteit voor iedereen veiliger te maken.

Jon Ander García, Algemeen Directeur van Continental Spanje en Portugal
 

Vuelta a España 2018 / 25 augustus – 16 september

New content item

De route

De 3.271 kilometer lange 73e Vuelta a España omvat negen colfinishes en twee tijdritten. Het hoge aantal colfinishes is een handelsmerk van La Vuelta maar dit jaar wordt de tweede helft bijzonder slopend, met zes colfinishes op tijd van acht etappes. De laatste bergetappes van de wedstrijd vinden plaats in Andorra en leiden naar de laatste wegetappe in Madrid.

New content item

De teams

22 professionele teams uit de hele wereld nemen het tegen elkaar op in La Vuelta. Elk team telt slechts acht renners, waardoor er in het totaal 176 profrenners deelnemen. De officiële UCI WorldTeams zoals Team Sky en Movistar Team zullen aanwezig zijn maar daarnaast worden er ook vier ‘wildcards’ uitgedeeld aan andere teams om de wedstrijd extra pit te geven.

New content item

De ritten

De Vuelta telt 21 etappes en twee rustdagen, een in Salamanca (3 september) en een in Santander (10 september). De officiële start vindt plaats in Málaga waar La Vuelta voor het eerst sinds 2009 begint met een individuele tijdrit van 8 kilometer. Een tweede, langere tijdrit van 32 kilometer vindt in de derde week plaats in Torrelavega.

HOOGTEPUNTEN VAN DE TOUR

Hoogtepunt (l): De eerste demarrage?

La Covatilla in de negende etappe wordt een van de eerste hoogtepunten op de kalender voor de favorieten voor het algemene klassement. Het gaat om een 195 kilometer lange bergrit net voor een rustdag, waar de klimmers alles in het werk zullen stellen om hun voorsprong op de tijdrijders te vergroten.

 

Hoogtepunt (II): Iconische omgeving

In de vijftiende etappe, keert La Vuelta opnieuw terug naar de legendarische colfinish van Lagos de Covadonga, die sinds 1983 al voor de twintigste keer op het programma staat. Deze etappe met 4.000 hoogtemeters over een afstand van 185 heeft een van de meest pittoresks finishlijnen in de wielerwereld. Maar voor ze zover zijn, moeten de renners twee maal de Mirador del Fito over.

 

Hoogtepunt (III): Onregelmatig terrein

Vervolgens snijdt het peloton onregelmatig terrein aan. De zeventiende etappe is de beklimming van de berg Oiz, een primeur, die wel eens voor problemen zou kunnen zorgen. Voor ze de finish bereiken, moeten de renners namelijk een reeks slopende hellingen over, samen goed voor 3.000 hoogtemeters.

 

Hoogtepunt (IV): Zwaarste in de geschiedenis?

De twintigste etappe van La Vuelta is wellicht de zwaarste in de geschiedenis van de wedstrijd. Over een korte rit van 105 kilometer moeten de renners het hoofd bieden aan zes zware klimsecties en een finish op de top van de steilste berg van Andorra, de Col de la Gallina. Op het programma staat een bijna verticale klim van 4.000 hoogtemeters en met rijders die de uitputting naderen in het laatste deel, zouden er wel eens grote verrassingen kunnen opduiken.

Gerelateerde artikels

De technologie van bandenmengsels was nog nooit zo heet

Black Chili - Een revolutionair bandenmengsel dat de beste eigenschappen op het vlak van grip, snelheid en duurzaamheid verenigt.

Meer lezen

Bewaar de nodige afstand tot fietsers

New content item

Inhalen met onvoldoende afstand is schrikwekkend en gevaarlijk voor fietsers. Ga samen met Continental voor veiligere wegen voor alle weggebruikers.

Meer lezen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat we u de beste ervaring op onze website geven. Klik hier voor meer informatie of om uw cookie-instellingen te wijzigen.