Producten voor auto's / bestelwagens / 4x4

U heeft deze bandzorgtips nodig om uw bestemming te bereiken zonder verrassingen.

Rijden op vakantie

Checklist voor een zorgeloze roadtrip

Snelle feiten: Bereid je voor op een roadtrip


  • Rij met de juiste bandenspanning voor optimale brandstofefficiëntie en prestaties.
  • Controleer de profieldiepte; Continental adviseert een minimale profieldiepte van 3 mm voor optimale veiligheid op zomerbanden en 4 mm op winterbanden.
  • Overbelast de auto niet, controleer de voertuigdocumentatie voor het maximale draagvermogen.
  • Controleer de reserveband op bandenspanning en andere zaken voordat u een reis maakt op de weg.
  • Rijden bij vermoeidheid is gevaarlijk. Neem regelmatig pauzes bij lange ritten.

Voor mensen die houden van autorijden is er niets zo leuk als een epische autovakantie.

Het golvende landschap, de charmante lokale bevolking en natuurlijk de vrijheid van de open weg brengen vreugde. Maar zoals in alle dingen in het leven, is het belangrijk om het onverwachte te verwachten tijdens uw reis. Met een snelle inspectie van uw autobanden, bijvoorbeeld, kunt u onnodige onderbrekingen  vermijden.

Dus, of u nu een solo trip maakt, de snelweg op gaat met een paar goede vrienden of tijdens de schoolvakantie met uw geliefde familie reist, raden we u aan dit nuttige advies te volgen om ervoor te zorgen dat u ontspannen en ongedeerd op uw bestemming aankomt.

Reizen met de juiste bandenspanning

Waarom is het zo belangrijk om de bandendruk te controleren? Omdat correct opgepompte banden direct in verband staan met de brandstofefficiëntie. Er is minder rolweerstand, wat overeenkomt met minder brandstofverbruik tijdens het rijden. Ze zijn ook veiliger en gaan langer mee — minder kans op een klapband of ongelijke slijtage van het loopvlak — wat u uiteindelijk geld bespaart.

Het algemene advies is om de bandenspanning te controleren eens in de twee tot vier weken, vooral voor een lange autoreis. Doe de meting wanneer de banden koud zijn (bijv. als de wagen gedurende ten minste drie uur niet heeft gereden).

Wat is de juiste bandenspanning? Deze informatie is te vinden in het handboek van de voertuigeigenaar, onder de tankdop, of op de deurlijst aan de bestuurderskant. De bandenspanning moet voor beide banden op dezelfde as hetzelfde zijn, maar tussen de twee assen mag er wel een verschillende bandenspanning zijn. Vergeet de ventieldoppen niet veilig te sluiten na ze bij te vullen met lucht; dat zal de ventiel tegen stof en vuil beschermen en luchtlekken voorkomen. Een missende ventieldop moet meteen vervangen worden.

Nog iets om op te letten is het Tire Pressure Monitoring System (TPMS) dat standaard in nieuwere wagens zit. De TPMS zal een waarschuwingssignaal geven als de spanning 25 procent onder de aanbevolen druk volgens de producten van het voertuig komt. In de meeste gevallen zal een lichte vermindering van de druk geen waarschuwingslampje activeren, dus de verminderde brandstofbesparing zou niet meteen merkbaar zijn. Dat is wederom een goede reden waarom bestuurders onafhankelijk de bandenspanning elke twee tot vier weken zouden moeten controleren.

Juiste profieldiepte

De juiste profieldiepte  is essentieel om aquaplaning in nat weer te vermijden. Het wettelijke minimum is in de meeste landen 1,6 mm, maar Continental beveelt een minimum loopvlakdiepte van 3 mm aan voor optimale veiligheid bij zomerbanden en 4 mm bij winterbanden. In de groeven zitten er slijtage-indicatoren die aangeven wanneer het tijd is om de banden te vervangen.

Let ook op voor sporen van ongelijke slijtage. Ongelijke slijtage vermindert de grip van de loopvlakken op de weg bij slechte omstandigheden. Zoek naar ongewoon gladde gebieden, hoge en lage gebieden, of tekenen van schade. Het is ook slim om de zijkant van de band te controleren op gutsen, insnijdingen, bultjes of andere onregelmatigheden.

Als het nodig is om een of meer banden te vervangen, verzeker dan dat de nieuwe band dezelfde maat van hetzelfde type is en dat de band dezelfde snelheidsindex heeft als de originele uitrusting. Deze gegevens zijn te vinden op de zijwand van uw huidige band of in het handboek van de eigenaar.


Controleer de wieluitlijning

Heeft u onlangs in een kuil of tegen een stoep gereden? Dat soort onverwachte schokken kan invloed hebben op de wieluitlijning en uw banden beschadigen. Fout uitgelijnde wielen zorgen voor ongelijke en overmatige loopvlakslijtage en vereisen correctie door een bandenmonteur.

Laat de uitlijning regelmatig controleren als deel van de onderhoudsroutine van uw voertuig, bijvoorbeeld wanneer u wisselt tussen uw  winter- en zomerbanden, of als u waarschuwingssignalen opmerkt zoals overmatig trillen bij hoge snelheden.

Bandenrotatie voor reizen

Regelmatige rotatie van de banden van een voertuig zal voor meer gelijkmatige slijtage zorgen en de levensduur van uw banden verlengen. Dat betekent dat u meer prachtige routes kunt afleggen op uw roadtrips doorheen het land voordat u investeert in een nieuw paar banden. De standaardaanbeveling voor bandenrotatie is elke 8.000 - 13.000 kilometer.

Als u echter ongelijkmatige slijtage opmerkt op een of meer van uw banden kunt u uw plaatselijke bandendealer best laten controleren op verkeerde uitlijning, onbalans, of andere mogelijke oorzaken voordat u ze roteert.


Overlaad het voertuig niet

Wanneer u een familietripje met de wagen plant, is het verleidelijk om de koffer zo vol mogelijk te steken met heel veel baggage. Of het nu gaat om een tent voor op de camping of een picknickmandje voor in een natuurpark, u wilt niets missen. Het probleem is dat de levensduur van uw banden kan afnemen door het voertuig te overladen. Elke 90 kg extra gewicht kan de brandstofbesparing tot 0,42 km per liter verminderen. Raadpleeg dus het handboek voor de eigenaar voor de maximale laadcapaciteit van de wagen.


Reserveband plannen

Over de koffer gesproken, dat is ook de plek waar uw reserveband zich bevindt. Voordat u op roadtrip gaat, controleert u best de reserveband grondig op bandenspanning en andere problemen. Als de reserveband al lang in de koffer ligt, dan moet hij misschien vervangen worden. Dat komt doordat de ouderdom van een band zijn prestaties kan verminderen, het rubber kan misschien gescheurd en broos geworden zijn, bijvoorbeeld.


Pauzeer regelmatig tijdens lange ritten

Vermoeid aan het stuur zitten is gevaarlijk. Wanneer u vermoeid bent door het reizen, bent u mogelijk minder aandachtig voor gevaren zoals kuilen, brokstukken en plots stoppen en vertrekken in het verkeer. Die dingen kunnen zorgen voor problemen met uw banden, of zelfs een botsing met een andere wagen.

Niemand wilt op zijn kostbare vakantie uitzicht hebben op de achterkant van een takelwagen, dus neem regelmatig pauzes voor koffie en snacks. Ga indien nodig naar een hotel aan de weg. Uw veiligheid en die van uw passagiers is essentieel voor een succesvolle roadtrip.

Zoek uw band

De snelste weg naar de perfecte band.

Bochtige wegen

To stay safe on curvy roads, you should avoid driving your car at excessive speed.

Een nuttige techniek voor kronkelende wegen.

Meer lezen

Rijden in de sneeuw

What to do when snow and ice strikes

Wat te doen bij sneeuw en ijs.

Meer lezen

Rijden in hevige regen

Tips for driving in heavy rain

Bij nat weer kunnen de rijomstandigheden veranderen.

Meer lezen