Producten voor auto's / bestelwagens / 4x4

Aquaplaning

Aquaplaning

Wat is aquaplaning en hoe vermijdt u het?

Er zijn verschillende manieren om de kans op een door aquaplaning veroorzaakt ongeval met uw wagen te verminderen:

  • Zorg ervoor dat uw autobanden zijn opgepompt tot de juiste luchtdruk;

  • Controleer de loopvlakdiepte, zodat deze niet onder het wettelijke minimum van 1,6 mm valt; onze aanbeveling voor uw veiligheid is dat zomerbanden een loopvlakdiepte van minimaal 3 mm moeten hebben en winterbanden van minimaal 4 mm

  • Verminder uw snelheid bij nat weer.

Het is wettelijk verplicht dat banden op de openbare weg een loopvlak hebben. De voornaamste taak van het loopvlakpatroon is het afvoeren van water, dat het contactvlak met de weg in natte omstandigheden kan beïnvloeden, en het verschaffen van grip en tractie.

Wanneer u met hoge snelheid op een natte weg rijdt, kan zich water ophopen tussen de band en het wegdek. De band verliest dan contact met de weg en het voertuig reageert niet meer op het stuur. Dit fenomeen staat bekend als aquaplaning of hydroplaning.

Als banden geen goede grip hebben op de weg tijdens aquaplaning, heeft dit gebrek aan tractie enorme gevolgen voor de veiligheid van de wagen. De bestuurder verliest effectief de controle over het voertuig en kan niet remmen, sturen of versnellen.

Aquaplaning of hydroplaning komt het vaakste voor bij een opeenhoping van hevige regenval op het wegdek. Het kan zich ook voordoen wanneer het asfalt van de weg zo ongelijk is dat zich grote plassen stilstaand water verzamelen.

Er zijn verschillende manieren om de kans op een door aquaplaning veroorzaakt ongeval met uw wagen te verminderen:

  • Zorg ervoor dat uw autobanden zijn opgepompt tot de juiste luchtdruk;
  • Controleer de loopvlakdiepte, zodat deze niet onder het wettelijke minimum van 1,6 mm valt; onze aanbeveling voor uw veiligheid is dat zomerbanden een loopvlakdiepte van minimaal 3 mm moeten hebben en winterbanden van minimaal 4 mm
  • Verminder uw snelheid bij nat weer.

Het is belangrijk te weten dat voldoende loopvlakdiepte niet alleen in extreme situaties essentieel is. Zelfs bij lage snelheden is er een groter risico op een ongeval of botsing als de banden versleten zijn.

Vernieuwen bij loopvlakdiepte van 3 mm

Nieuwe banden kunnen tot 30 liter water per seconde afvoeren bij 80 kilometer per uur. Maar de diepte van het loopvlak verslijt door regelmatig gebruik. Dientengevolge voeren de banden aanzienlijk minder water af naarmate de diepte van het bandloopvlak afneemt.

Als de profieldiepte van autobanden bijvoorbeeld slechts 1,6 mm bedraagt, gaat het waterafvoerend vermogen van de banden drastisch achteruit.

Met een profieldiepte van 3 mm is het waterafvoerend vermogen van de banden nog aanzienlijk. Bij verdere slijtage neemt het risico op aquaplaning echter drastisch toe. Daarnaast is een versleten loopvlak van invloed op de remprestaties. Hoe verder het loopvlak van de banden is versleten, des te langer de auto erover doet om volledig tot stilstand te komen, zo blijkt uit testresultaten.

Aquaplaning - remweg

Tijdens een test op de Contidrom, een testlocatie van Continental, bleek de remweg op banden met de wettelijke minimale profieldiepte van 1,6 mm wel 6,9 meter langer te zijn dan die op banden met de volledige profieldiepte van 8 mm. Banden met een profieldiepte van 3 mm kwamen slechts 2,7 meter verder volledig tot stilstand. Daarom raadt Continental bestuurders sterk aan de banden te laten vervangen op het moment dat de grens van 3 mm is bereikt.

Indicatoren inzake bandloopvlakdiepte

Banden hebben loopvlak rond hun hele omtrek. De dieptemetingen van het loopvlak moeten worden uitgevoerd — bijvoorbeeld met behulp van een dieptemeter — in de hoofdgroeven die op moderne banden zijn uitgerust met Tread Wear Indicators (TWI, indicatoren inzake loopvlakslijtage).

In de meeste Europese landen is de wettelijke minimale loopvlakdiepte voor autoveiligheid 1,6 mm; dat is wanneer banden moeten worden vervangen.

Om ervoor te zorgen dat banden de best mogelijke prestaties bieden, kunt u overwegen zomerbanden te vervangen wanneer ze een diepte van 3 mm bereiken, en winterbanden wanneer ze een diepte van 4 mm bereiken. Bovendien moeten de vier wielen banden hebben met hetzelfde loopvlakpatroonontwerp. En op zijn minst moet elke as een paar banden hebben met dezelfde loopvlakdiepte.
Om de resterende loopvlakdiepte beter te kunnen bepalen, heeft Continental „natte indicatoren” aangebracht tussen de groeven van het bandloopvlak. Deze indicatorribben zijn 3 mm hoog en bevinden zich tussen de loopvlakblokken van de band.

Als het omliggende loopvlak tot het niveau van de indicatoren is versleten, is het tijd om nieuwe banden te plaatsen als preventieve veiligheidsmaatregel.

Wat te doen in het geval van aquaplaning


Of uw banden nu nieuw of oud zijn, bestuurders moeten altijd vertragen op natte wegoppervlakken om het risico op aquaplaning te verminderen.

Als er toch aquaplaning is — wat nog steeds mogelijk is afhankelijk van het weer en de wegomstandigheden die een bestuurder niet kan voorkomen — bevelen wij aan dat de bestuurders onmiddellijk hun voet van het gaspedaal halen en de koppeling intrappen. Vermijd het om het stuur te bewegen of plotseling te remmen.

Als er echter een gevaar van een botsing of ernstig ongeval is, moet de noodrem onmiddellijk worden gebruikt. In de meeste gevallen hebben de achterwielen nog voldoende grip om het voertuig te vertragen.

Zodra de banden weer in contact zijn met de weg en de tractie is herwonnen, is het normaal gezien veilig om te blijven rijden met een lagere snelheid.

Zoek uw band

De snelste weg naar de perfecte band.

Bochtige wegen

To stay safe on curvy roads, you should avoid driving your car at excessive speed.

Een nuttige techniek voor kronkelende wegen.

Meer lezen

Rijden in de sneeuw

What to do when snow and ice strikes

Wat te doen bij sneeuw en ijs.

Meer lezen

Rijden in de mist

Tips for safe driving in fog

Tips om veilig in de mist te rijden

Meer lezen