Vooral: rubber, in haar natuurlijke en synthetische vorm. Moderne banden op passagiersvoertuigen bevatten tot 25 onderdelen en tot 12 verschillende rubbersamenstellingen.
Natuurlijk rubber wordt getapt uit speciale bomen die op grote plantages gekweekt worden. Deze vloeistof (latex) stolt met zuur, wordt schoongemaakt met water en in blokken geperst. Synthetisch rubber wordt gemaakt van een mengsel van chemische stoffen. Tijdens de productie worden deze blokken (zowel de natuurlijke als synthetische) gesneden, gewogen en volgens nauwkeurige recepten gemengd met andere bestanddelen.
De textielindustrie levert grondstoffen (rayon-, nyon-, polyester- en aramidevezels) voor de productie van koorden als versterkingsmateriaal.
De staalindustrie levert hoogwaardig staal. Dat dient als grondstof voor de productie van staalriemen (staalkoorden) en hielkernen (staaldraad).
We kunnen de de band ontleden in onderdelen om te zien waar elk materiaal voor dient. Laten we beginnen bij het wegdek en steeds verder naar binnen toe gaan.
We kunnen ook kijken naar de hoeveelheid materiaal die gebruikt wordt. Laten we kijken naar wat er in een van de meest populaire zomermodellen van Continental zit.*
Een andere samenstelling van de materialen zorgt uiteraard voor andere eigenschappen bij verschillende banden. Het juiste mengsel doet ertoe.
Het materialenmengsel dat gebruikt wordt in een band is afhankelijk van het doel. De zachte materialen in zomerbanden worden hard onder 7 °C, waardoor er minder grip is. Maar winterbanden leveren speciale technologie die ze flexibel houdt waardoor ze geen grip verliezen - zo verzekeren ze topprestaties, zelfs bij lage temperaturen. Leeft u in een gematigd klimaat? All-season-banden kunnen een ideale oplossing zijn.
ContiSilent™ is een geluidsreducerende technologie ontwikkeld door Continental. Het vermindert inwendig lawaai op alle wegoppervlakken. Hoe? ContiSilent™ banden hebben een dempende binnenlaag van polyurethaanschuim die met een kleefmiddel bevestigd is aan de binnenkant van het loopvlak. De structuur van het schuim blijft zacht, ongeacht de temperatuur.
Zelfs bij hoge snelheden absorbeert de ContiSilent™ dempende binnenlaag tot wel 9 dB(A) rolgeluid in de auto .
Enkel van materiaal van de beste kwaliteit gemaakt, zo legt Continental de lat hoog - vooral op het vlak van veiligheid. Voordat een Continental-innovatie in productie gaat, wordt het intensief getest. Elke zomer- en winterband wordt getest. Dat wordt onder allerlei weers- en wegomstandigheden gedaan met behulp van de modernste testmethodes en meettechnologie.
Iedere test heeft één doel: rijden veiliger maken.
* 205/55 R 16 91V ContiPremiumContact 5
¹ Sinds 2010 zijn strenge verplichte limieten van toepassing in de EU, expliciet voor weekmakers geclassificeerd als schadelijk voor de gezondheid. Dankzij het gebruik van alternatieve olietypes blijven Continental-banden ver onder deze limieten.