Producten voor auto's / bestelwagens / 4x4

Bandenmaat

Bandenmaat

De juiste bandenmaat voor uw auto kiezen

Er zijn drie dingen die u moet weten wanneer u nieuwe banden voor uw auto koopt; de maat, de snelheidsindex, en de belastingsindex. De juiste selectie maken is belangrijk om optimale prestaties, veiligheid en brandstofefficiëntie te behouden.

Gelukkig is al deze informatie gemakkelijk te vinden. U kunt het vinden op de deurlijst aan de bestuurderskant, binnen de tankdop, of in het handschoenenkastje. Daarnaast kunt u ook de voertuigdocumentatie en de specificaties van de bandenproducent raadplegen.


Als het gaat om de bandenmaat zijn er twee simpele regels die u moet volgen.

Ten eerste moeten vervangbanden dezelfde maat, belastingsindex en snelheidsindex hebben als aanbevolen door de voertuig- of bandenproducent.

Ten tweede mogen vervangbanden nooit een kleinere maat of draagvermogen hebben dan de originele specificatie.

De documentatie over de bandenmaat ontcijferen

Wat betekenen al deze letters en cijfers? Hier vindt u snel alle informatie op de zijwand van de band:

  • 1)    De breedte van de band in millimeter
  • 2)    Percentage hoogte zijwand in verhouding tot de breedte
  • 3)    Radiaalconstructie
  • 4)    Velgdiameter in inches
  • 5)    Belastingsindex (het maximale draagvermogen van de band)
  • 6)    Snelheidsindex (de maximale snelheid van de band)
  • 7)    Zelfdragende run-flatband
  • 8)    Mercedes Original Equipment-code
  • 9)    Geschikt voor modder en sneeuw
  • 10)    In overeenstemming met de veiligheidsstandaard van de US Department of Transporation
  • 11)    Productieweek
  • 12)    Productiejaar

De documentatie die geleverd wordt bij uw voertuig geeft de aanbevolen bandenmaat voor uw auto aan. Compatibiliteit wordt bepaald volgens de buitenste dimensies - diameter/rolomtrek en breedte - en gelabeld als een gestandaardiseerde bandenmaatindicator op de zijwand.

De maat moet ook overeenkomen met de snelheids- en laadbereikvereisten van het voertuig. Samen vormen de belastingsindex en de snelheidsindex de volledige servicebeschrijving van de band van een passagiersvoertuig. Die moet overeenkomen met de informatie van de voertuigdocumentatie.

Belastingsindex

De belastingsindex is de maximumcapaciteit van de band van een passagiersvoertuig, berekend volgens het maximale toegestane asdrukbereik tussen twee banden.

Snelheidsindex

De snelheidsindex is ook een relevante factor bij de keuze voor een band. De snelheidsmogelijkheden van de band moeten ten minste gelijk zijn aan de maximumsnelheid van het voertuig. De snelheidsindex geeft de maximaal toegestane snelheid (bij volle belading) aan van een band, en of de band geschikt is voor uw auto.

De correcte bandenmaat kiezen

Kies de bandenmaat in strikte overeenstemming met de voertuigdocumentatie en de aanbevelingen van de bandenproducent. Als de gecombineerde wiel- en banddiameter niet juist gekoppeld worden, dan kunnen er grote verschillen in rijhoogte en metingen van de kilometerteller ontstaan.

Bijvoorbeeld, wielen met een diameter van 17 inch monteren op een auto die ontworpen is voor wielen met een diameter van 14 inch zal de rijhoogte veranderen. Dat betekent dat de carrosserie hoger van de grond af zal staan. Er zal ook een lichte toename in maximale snelheid zijn, en de kilometerteller zal niet langer correct zijn. Ten slotte zal de auto trager accelereren.

Omschakelen naar een andere bandenmaat mag enkel gebeuren in naleving van alle wettelijke verplichtingen en regelgevingen - en de aanbevelingen van de producenten van het voertuig, de wielen en de banden. Het wiel moet op zijn minst volledige vrijheid van draaibeweging hebben en de correcte belastingsindex van de band moet nageleefd worden.

De interne constructie van banden gemonteerd op elk voertuig moet ofwel radiaal ofwel diagonaal zijn. De montage van gemengde bandconstructies (radiaal en diagonaal samen) voor auto’s, caravans, en andere lichte trucks is onveilig en illegaal. De enige uitzondering is bij gebruik van een reserveband in een noodgeval.

Bij de keuze voor wielen of velgen zijn dezelfde richtlijnen van toepassing. Bestuurders moeten de standaardwielen of -velgen gebruiken zoals aanbevolen en goedgekeurd door de voertuigproducent.


Minder dan vier banden vervangen

Voor optimale veiligheid en prestaties vervangt u best alle banden op hetzelfde moment. Hoewel het mogelijk is om minder dan vier banden op hetzelfde moment te vervangen, moet u een aantal richtlijnen betreffende de bandenmaat opvolgen.

Als u bijvoorbeeld slechts één of twee banden vervangt, verzeker dan dat elke band dezelfde maat en belastings- en snelheidsindex heeft als gespecificeerd door de voertuigproducent.

Wanneer u slechts twee banden vervangt, monteer ze allebei aan de wielen van de achteras. De reden daarvoor is dat de nieuwere banden betere grip zullen hebben, vooral op natte wegen, en zo dus het risico op watergladheid verminderen.

Slechts één band vervangen wordt niet aangeraden, aangezien dat de ophanging of de transmissie kan beïnvloeden en kan leiden tot overmatige slijtage van het loopvlak. Maar als het onvermijdelijk is om slechts één band te vervangen, combineer dan de vervangband met de band met de grootste loopvlakdiepte, en monteer ze allebei op de achteras.

Zoek uw band

De snelste weg naar de perfecte band.

Bandonderdelen

Tyre components

Een kijkje in de onderdelen van een moderne band

Meer lezen

Bandenproductie

How a tyre is made

Van de rubberboom tot op de weg.

Meer lezen

Markeringen band

Tyre markings

Een heleboel informatie op de zijwand.

Meer lezen