Producten voor auto's / bestelwagens / 4x4

Bandonderdelen

Bandonderdelen

Een kijkje in de onderdelen van een moderne band

Banden van moderne passagiersvoertuigen hebben een complexe structuur. De rubberen banden waar we vandaag mee rijden worden al meer dan een eeuw lang ontwikkeld. Continental heeft een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van staalgordel radiaalbanden, en het bandenontwerp en -gebruik verbeterd. Lees verder om te ontdekken hoe we de moderne band ontleden.

Bandonderdelen kunnen gegroepeerd worden in twee belangrijke structurele elementen: Assemblage van het loopvlak en de riem, en behuizing. Deze elementen bestaan uit meerdere lagen.

Laten we een kijkje nemen naar de individuele onderdelen, van het wegdek tot de kern van de band. We zullen ook ontdekken welke rol deze onderdelen spelen.

Loopvlak: ervoor zorgen dat u op de weg blijft

Laten we beginnen met de buitenlagen die het loopvlak en de riem van de band vormen. Dit onderdeel dat vooral uit rubber bestaat omarmt de behuizing en zorgt voor lage rolweerstand, optimale besturing, een lange levensduur en goed benzineverbruik.

1. Loopvlak. Gemaakt van synthetisch en natuurlijk rubber. Op een nieuwe band zorgt dit gestructureerd oppervlak voor een hoog kilometerrendement, goede grip op de weg en waterafdrijving. Dat staat gelijk aan veilig rijden in alle omstandigheden. Het loopvlak van een band maakt contact met de weg en de zijwand, en bestaat uit drie gebieden:

  • Cap: Dit is het onderdeel van uw band dat het meest in contact komt met de weg. Het zorgt voor grip op alle wegdekken, slijtvastheid en koersstabiliteit.
  • Basis: Onder de cap vermindert de basis de rolweerstand en schade aan de interne structuur van de band - de behuizing.
  • Schouder: Aan de buitenranden van het loopvlak vormt dit gebied een optimale overgang van het loopvlak naar de zijwand van de band.

De bijdrage van Continental. In 1904 was Continental de eerste bandenproducent die een loopvlakpatroon aanbracht op de toenmalige luchtbanden.


2. Naadloze capplooien . Deze laag, direct onder het loopvlak, maakt rijden aan hoge snelheden mogelijk. Stel u voor dat u garen opnieuw op een bolletje wilt rollen door het steeds te rollen en te rollen. Naadloze capplooien lijken daar wat op. Ze bestaan uit één enkel sterk nylonkoord ingebed in rubber. Dit koord draait om de wielomtrek, van de ene kant naar de andere, zonder zichzelf ooit te overlappen.

De bijdrage van Continental. Een geweven linnen stof ingebed in rubber werd gebruikt om deze functie uit te voeren. Maar de gekruiste draden schuurden tegen elkaar, wat resulteerde in een kortere levensduur van de banden. In 1923 introduceerde Continental een nieuwe koordstof. Deze stof (hierboven beschreven) bestond uit koorden die in één richting liepen en op hun plaats gehouden werden door ondersteunende draden ingebed in rubber. Banden met deze nieuwe stof hielden het veel langer vol.


3. Staalkoordriemplooien. Sterke staalkoorden geven de band starheid in deze laag, wat:

  • het vormbehoud en de koersstabiliteit verbetert
  • de rolweerstand vermindert
  • het kilometerrendement van uw banden verhoogt.


Behuizing: de binnenkant van uw band

Laten we nu de binnenkant van de band ontdekken, die bekend staat als de behuizing of het karkas. De behuizing is een buffer voor de band en bevat lucht - en functioneert zo als binnenband. Het is de lucht - niet de band zelf - die de lading draagt. Daarom is bandenspanning zo belangrijk. Iedereen die ooit al een platte band heeft gehad zal dit wel weten!

4. Textielkernlaag. Deze textiellaag - voornamelijk uit met rubber bekleed kunstzijde of polyester - controleert de binnendruk van de band en behoudt de vorm.

5. Binnenvoering. Een luchtdichte laag butylrubber die een aantal cruciale functies vervult:

  • verzegelt de met lucht gevulde binnenkamer, en controleert zo de bandenspanning
  • dient als een binnenvoering in de hedendaagse moderne banden zonder binnenband.

6. Zijwand. De buitenste wand van uw band - verbonden met het loopvlak door de loopvlakschouder. De zijwand van natuurlijk rubber beschermt de behuizing tegen externe schade en atmosferische omstandigheden.

Bandhiel: de verbinding van uw band aan uw velg

Als onderdeel van de behuizing vormt de bandhiel de rand van de band die stevig op de wielgroef zit. Zo wordt de band dankzij luchtdruk op zijn plaats gehouden op het wiel. De hiel bestaat uit drie onderdelen.

7. Hielversteviging. Gemaakt van nylon of aramide - deze bekabeling, een sterke, hittebestendige kunststofvezel, zorgt voor:

  • een verbeterde koersstabiliteit
  • een accuratere stuurrespons.

8. Hieltop. Een stabiliserende rand synthetisch rubber. De hieltop vervult dezelfde functies als de hielversteviging, maar zorgt tegelijkertijd ook voor bijkomend stuurcomfort.

9. Hielkern. Het hart van de hiel, gemaakt van staaldraad ingebed in rubber. De kern verzekert dat de band stevig op de velg zit.

Lees hier meer over hoe deze onderdelen samenkomen in het fabricageproces van de banden.

Een dealer zoeken

Bandenmaat

Tyre size

De juiste bandenmaat voor uw auto kiezen

Meer lezen

Bandenproductie

How a tyre is made

Van de rubberboom tot op de weg.

Meer lezen

Markeringen band

Tyre markings

Een heleboel informatie op de zijwand.

Meer lezen