Producten voor auto's / bestelwagens / 4x4

Banden herstellen

Banden repareren

Wat u wel en niet kunt herstellen bij een lekke band

Korte feiten: Wanneer een band niet meer te repareren is

  • De profieldiepte is lager dan de wettelijke limiet van 1,6 mm.
  • Het rubber is gescheurd, versleten of beschadigd.
  • Als de afmeting van het lek in de band meer dan of gelijk is aan 6 mm in diameter.
  • Als de lekke band zich buiten het loopvlak en in de zijwand bevindt.
  • De structurele integriteit van de band is aangetast of er is schade door een lekke band.
  • Om veiligheidsredenen zou Continental nooit aanraden om een band te repareren, maar deze te vervangen.

U heeft dus een gat in één of meer van uw banden. Dat kan gebeuren. Bandherstel is een optie om te overwegen voordat u een volledig nieuwe band koopt, maar bestuurders moeten weten in welke mate het wettelijk toegestaan is om herstel uit te laten voeren. 

In de meeste landen heeft de wet een strenge definitie van de classificatie van herstelmaterialen en het aantal reparaties toegelaten per band. Regelgeving zoals deze is nodig om de veiligheid van alle weggebruikers te verzekeren.

Samengevat zijn bandherstellingen niet toegelaten wanneer:

  • de loopvlakdiepte onder de wettelijke limiet van 1,6 mm ligt;
  • de structurele integriteit van de band aangetast is of als er schade is opgelopen door rijden met een lekke band;
  • het rubber gescheurd, versleten of in slechte toestand is;
  • er schade veroorzaakt werd door een uitwendig object;
  • de koorden zichtbaar zijn;
  • er tekenen zijn van slecht herstel in het verleden.

De precieze locatie van het gat is ook een beslissende factor. De regels stellen dat bandherstellingen enkel in de binnenste 75% van het loopvlak mogen gebeuren, wat bekend staat als het „kleine reparatiegedeelte”.

Meer nog, als de diameter van het gat gelijk is aan of hoger is dan 6 mm, dan is herstel niet toegelaten. Bestuurders hebben geen andere keuze dan een gloednieuwe band aan te schaffen.


Zijn gaten in de zijwand herstelbaar?

In één woord, nee. Meer specifiek komt een gat buiten het kleine reparatiegedeelte niet in aanmerking voor herstel vanwege de nabijheid van de zijwand.

De zijwand is verboden terrein om een simpele reden. Bij dagelijks gebruik ondergaat dit gedeelte van de band een aanzienlijke hoeveelheid druk. Pogingen om herstellingen in dit gedeelte uit te voeren, brengen de structurele integriteit van de band in gevaar.

Een andere factor is dat de zijwand de meeste buiging ondergaat. Het is onwaarschijnlijk dat een reparatiepatch dat hier aangebracht wordt lang op zijn plaats zal blijven, en de band zal weer stuk gaan.

Een ander punt over de zijwand is dat u moet vermijden nog verder te rijden op een lekke band als u de band nog hoopt te herstellen. Bandenspanning zorgt ervoor dat de vorm van de band tijdens het rijden bewaard blijft; wanneer de band die druk verliest, dan zit de zijwand van de band geklemd tussen de velg en de weg, waardoor verder rijden de schade buiten het kleine reparatiegedeelte zal doen toenemen.

Met andere woorden, rijd niet verder op een lekke band wanneer het gat zich in het kleine reparatiegedeelte bevindt (en dus herstelbaar is). De zijwand van de band kan bijkomende schade ondervinden waardoor de band niet meer hersteld kan worden. De slimste aanpak is om het voertuig te laten takelen of om de kapotte band te vervangen door de reserveband totdat u bij de dichtstbijzijnde garage komt.

Een dealer zoeken

Banden vervangen

Replacing tires

Hoe lang gaan banden mee voordat ze vervangen moeten worden?

Meer lezen

Beschadiging van banden

Causes and types of tyre damage

Laten we het probleem vaststellen.

Meer lezen

Banden weggooien

A second life for old tyres

Ontdek hoe schrootbanden op verantwoorde wijze worden gerecycleerd.

Meer lezen