Er zijn een paar hoofdredenen waarom bestuurders misschien volledige wielen van hun voertuig moeten vervangen:
Als u uw banden moet vervangen omwille van reden #2 of #3, controleer dan op hetzelfde moment de reserveband van uw wagen op schade of ouderdom. Vervang indien nodig door een nieuwe.
Ongeacht de reden voor een bandenwissel, het is redelijk gemakkelijk. Bewapend met wat basisgereedschap en onze stappengids kunnen voertuigeigenaars deze essentiële taak zelf aanpakken.
1. Veiligheid voorop: doe deze dingen voordat u begint.
2. Verwijder de wieldop indien aanwezig.
3. Maak de slotbouten los met een wielsleutel - maar verwijder ze niet.
U wilt ze net los genoeg krijgen om ze gemakkelijk te kunnen verwijderen wanneer de wagen van de grond af is. Slotbouten te vast? U kunt voorzichtig druk uitoefenen op de wielsleutel met uw voet- controleer of de wielsleutel in een horizontale positie staat.
4. Krik het voertuig omhoog.
Plaats een krik onder de wagen. Als u niet zeker bent waar, dan kunt u in de handleiding van de wagen vinden waar u de krik moet plaatsen. Krik uw wagen voorzichtig en geleidelijk aan omhoog totdat het wiel dat vervangen moet worden ongeveer vijftien cm van de grond af is.
5. Verwijder de slotbouten.
Nu de slotbouten loszitten (stap #3), kunt u ze volledig handmatig verwijderen. Plaats de slotbouten op een veilige plaats!
6. Verwijder uw wiel.
Trek het met beide handen naar u toe. Rol het naar de zijkant en uit de weg.
Belangrijk: Als u bezig bent de volledige bandenset te vervangen en u ze gaat opslaan, markeer dan elke band met een stukje krijt bij het verwijderen. Denk aan: LV (links voor), RV (rechts voor), enzovoorts. Waarom? Op deze manier houdt u bij waar elke band gemonteerd is, wat u in acht kunt nemen als u een bandenrotatie overweegt wanneer u ze in de toekomst weer wilt gebruiken.
7. Vervang de band.
8. Draai de slotbouten aan.
Doe dit aanvankelijk met uw handen. Slotbouten moeten altijd in een diagonale volgorde vastgedraaid worden, bv. eerst de ene, dan de andere diagonaal ertegenover - niet degene er vlak naast.
9. Krik het voertuig omlaag en draai de slotbouten verder aan met uw sleutel.
U kunt opnieuw, net als bij het losdraaien van de slotbouten, voorzichtig extra druk met uw voet uitoefenen op de horizontaal gepositioneerde wielsleutel bij het vastdraaien. Normaal gezien moet een momentsleutel met de juiste kracht gehanteerd worden, anders kunt u de bouten beschadigen door elongatie.
10. Breng de wieldop weer aan.
Ik heb net mijn lekke band vervangen. Kan ik de reserveband niet gewoon op mijn wagen laten?
Nee. Reservebanden hebben vaak een andere maat. Ze zijn lichter, kleiner, en hebben niet dezelfde snelheidsindex of afstandsmogelijkheden als een permanente band. Dat kan de stabiliteit van uw voertuig beïnvloeden tijdens het rijden. De uitzondering hierop is echter wanneer uw reserveband dezelfde grootte heeft als de andere banden op uw voertuig.
Leg de lekke band in uw koffer en laat hem vervangen door een professional of zorg voor vervanging door een volwaardige permanente band.
Bent u niet zeker? Mist u de nodige uitrusting? Aarzel niet om de hulp van een professional op vlak van banden in te roepen. Ze zullen met alle vertrouwen de lekke band kunnen vervangen - of uw seizoensbanden wisselen. Tip: vraag ze om al uw banden - waaronder ook uw reserveband - te inspecteren nu ze toch bezig zijn.