Producten voor auto's / bestelwagens / 4x4

Banden monteren

Banden monteren

Hoe een band wordt gemonteerd

Gefeliciteerd, u heeft een nieuw stel banden. De montage van nieuwe banden op de wielen van uw wagen is een eenvoudig proces als het correct en veilig wordt uitgevoerd door een gekwalificeerde professional. In dit deel leggen we uit wat dit proces inhoudt bij uw lokale bandenwinkel of garage.

Wie kan banden monteren?

Objectief gezien kunt u proberen dit zelf te doen. Naast uw nieuwe banden, zijn de benodigde gereedschappen een bandenijzer, een autokrik, assteunen, een bandenspreider en een bandenpomp. Maar zelfs als u de juiste gereedschappen en apparatuur bij de hand hebt, zal het veel langer duren als u en niet een professional de nieuwe banden monteert. Het verwijderen van een enkele band van een wiel kan al een uitdaging zijn.

Over de gevaren van defecte montage

Een verkeerd gemonteerde band kan beschadigd raken en barsten. De energie die vrijkomt bij een klapband kan leiden tot verkeersongevallen met voertuigschade en ernstig persoonlijk letsel. Daarom is het essentieel om banden te laten monteren door een ervaren technicus, die de nodige voorzorgsmaatregelen neemt en alleen goedgekeurde montagegereedschappen en smeermiddelen gebruikt.


Het wiel van het voertuig verwijderen

Stap 1: Er mogen geen passagiers in de wagen zijn, de motor moet zijn uitgeschakeld en de handrem ingeschakeld. De bandenmonteur zal overgaan tot het losmaken van de slotbouten van alle vier de wielen met een moersleutel. Maar hij verwijdert de slotbouten nog niet.
Stap 2: Vervolgens wordt de wagen op een hydraulische lift geheven, zodat alle vier de wielen volledig van de grond zijn.
Stap 3: Nu zal de monteur de slotbouten volledig verwijderen, zodat hij elk wiel kan verwijderen.


De band op het wiel monteren

Stap 1: De monteur zal het ventielinzetstuk van de oude band losschroeven en verwijderen om de oppompdruk te verlichten. Zodra alle lucht is ontsnapt, zal hij de oude band van de wielvelg verwijderen met behulp van een speciaal gereedschap dat een bandenspreider heet. Het stelt hem in staat om de zijwand en hiel van de band af de velg te nemen.

Stap 2: De diameter van de nieuwe band moet overeenkomen met de diameter van de velg en moet zijn goedgekeurd voor gebruik met het voertuig. Velgen moeten de juiste maat hebben en in perfecte staat en vrij van roest zijn. Ze mogen niet beschadigd, vervormd of versleten zijn.

Stap 3: Bij het monteren van buisbanden zal de bandenmonteur ervoor kiezen om nieuwe binnenbanden te gebruiken. Dat komt omdat buizen rekken bij gebruik en er een risico is dat er plooien ontstaan in oude buizen; een gerecycleerde binnenbuis kan plotseling scheuren.

Anderzijds, als buisloze banden worden gemonteerd, moeten ze altijd worden uitgerust met nieuwe ventielen. Bij het gebruik van rubberen ventielen voor buisloze banden — soms snap-in ventielen genoemd — dienen in eerste instantie de instructies van de voertuigfabrikant te worden gevolgd. Voor bepaalde bandenspecificaties is ook een ventielsteun nodig; dit is een stop op de velg zelf of de wieldop, die ervoor zorgt dat de ventielen er bij hoge snelheden niet afvallen.

Stap 4: Ter hoogte van de bandhielen zal de monteur de hielen en de velg coaten met passend smeermiddel zoals aanbevolen door de bandenfabrikant. Vervolgens zal hij de bandenspreider gebruiken om de band op het wiel te plaatsen.

Stap 5: Vervolgens wordt de band opgepompt. Gedurende deze fase moet het wiel stevig op een montagemachine worden bevestigd. Het oppompen van een niet-vastgemaakte band is gevaarlijk. De monteur zal zich hiervan bewust zijn; dat is ook waarom hij op een redelijke afstand van de band blijft tijdens het oppompen. Meestal zal hij een voldoende lange, beveiligde verlengslang gebruiken met een geïntegreerde manometer en zal hij zich niet over de band buigen tijdens het oppompen.

Stap 6: Zodra de hielen van de band correct op de velgschouder rusten, zal de monteur de bandenspanning verhogen om een stevige grip op de velgranden te krijgen. Deze montagedruk mag niet meer dan 150% van de door de fabrikant aanbevolen maximale druk bedragen of groter zijn dan 4,0 bar. Vervolgens past de monteur de druk aan, aan de door de voertuigfabrikant opgegeven werkdruk.

De richting van loopvlakpatronen controleren

Directionele banden moeten draaien in de richting van de pijl op de zijwand als het wiel naar voren rolt.

De enige uitzondering op deze regel betreft het gebruik van een reserveband op korte termijn. Maar bestuurders moeten bij de vroegste gelegenheid opnieuw de aangegeven gemonteerde positie respecteren.

In geval van asymmetrische banden, moet de montage gebeuren met de zijwand „buiten” aan de buitenkant van het voertuig, zodat hun asymmetrische loopvlakken een optimaal effect kunnen bereiken.

Het wiel op het voertuig monteren

Stap 1: Als de oude band tekenen van ongelijke slijtage vertoont, dan zal de monteur de asgeometrie van de wagen controleren en indien nodig correcties aanbrengen.
Stap 2: Ventielen moeten worden uitgerust met ventieldoppen — idealiter met een afdichtingsring — om de delicate ventielinzetstukken en de binnenkant van de band te beschermen.
Stap 3: Bij het monteren van wieldoppen en wielringen zorgt de monteur ervoor dat er voldoende ruimte is voor de zijwand van de band. De wieldop of wielring mag onder geen enkele omstandigheid met de band in contact komen, in het bijzonder voor banden met velgbeschermingsranden.
Stap 4: Nadat de slotbouten met de hand zijn vastgedraaid, laat de monteur de wagen met de hydraulische lift op de grond zakken.
Stap 5: Zodra de wagen op de grond staat, zal hij de slotbouten steviger aandraaien in een sterpatroon.

Kosten voor het monteren van banden


Als u een bandendealer of mecanicien bezoekt om uw nieuwe banden te monteren - en we raden u aan dit te doen - kunnen de kosten variëren afhankelijk van uw behoeften. U kunt een nieuw stel banden kopen van een dealer en ze tegelijkertijd laten monteren, bijvoorbeeld. Of uw monteur kan merken dat de wagen extra werk vereist als uw oude banden ongewone tekenen van slijtage vertonen.

Misschien is de meest kosteneffectieve aanpak op lange termijn de aankoop van een compleet stel banden en wielen samen, vooral als het gaat om het wisselen tussen zomer- en winterbanden. Op die manier kunt u uw banden- en wielpakket naar uw lokale garage brengen voor een eenvoudige omschakeling wanneer de seizoenen veranderen. Tegen een kleine vergoeding kan de garage zelfs uw andere banden voor u bewaren wanneer ze niet in gebruik zijn.


Een dealer zoeken

Banden mengen

Mixing tyres

Het is het beste om dezelfde banden op iedere wielpositie te monteren.

Meer lezen

Banden wisselen

Seasonal tyre change

De juiste band voor het juiste seizoen kiezen.

Meer lezen

Banden repareren

Drivers must know whether a repair on a flat tire is legally permissible, or whether they have to buy a new tire instead.

Leer wat wettelijk hersteld mag worden aan een lekke band, of wanneer u een nieuwe band moet kopen.

Meer lezen