Producten voor auto's / bestelwagens / 4x4

Banden oppompen met stikstof

Stikstof in banden

Wat zijn de voordelen van banden opgepompt met stikstof?

Wist u dat het mogelijk is om banden op te pompen met stikstof in plaats van lucht? Een toenemend aantal bandendealers en garages bieden deze optie nu aan, en dit is heel populair geworden bij autoliefhebbers. Maar wat is het echte voordeel van stikstofgevulde banden op uw wielen? Is het niet een techniek voor racen? Lees verder en ontdek meer.

 Zoals we onze klanten er graag aan herinneren, ontwerpt en bouwt Continental banden om zo veel mogelijk kilometers aan uitstekende prestaties te bezorgen. De bestuurder van het voertuig heeft echter ook de verantwoordelijkheid om de banden af en toe te controleren. De simpelste regels voor bandenverzorging op lange termijn is om ze allemaal op de juiste bandenspanning te houden.

Temperatuurveranderingen beïnvloeden bandenspanning


De producent van uw voertuig specificeert de optimale bandenspanning; deze details vindt u ofwel in de handleiding van het voertuig, ofwel aan de binnenkant van de bestuurdersdeur. Continental beveelt minstens een bandenspanningscontrole aan om de twee weken (en vooral voordat u op een lange autoreis vertrekt).

Dus wat heeft stikstof hiermee te maken? Wel, elk gas zal uitzetten wanneer het warm wordt en krimpen wanneer het koel wordt, en dit is nergens zo evident als bij de gassen in een band.

De inflatiedruk stijgt en daalt naargelang de temperatuurschommelingen; elke  12 graden celsius staat gelijk aan 1 PSI (pound per square inch). Daarom is het beter om de bandenspanning vroeg in de ochtend te controleren voordat de warmte van de zon (of de warmte door het rijden) de temperatuur doet toenemen. Koude luchtdruklezingen zijn nauwkeuriger.

In dit scenario brengen stikstofgevulde banden een voordeel met zich mee omdat stikstofgas geen bevochtiging of verbranding ondersteunt. Vergeleken met lucht op kamertemperatuur, wat ongeveer 78 procent stikstof, 21 procent zuurstof en verschillende andere gassen bevat - is puur stikstof een inert, niet-ontvlambaar gas. In essentie is het dus droge lucht waarvan alle zuurstof verwijderd is.

Stikstof in zeer gespecialiseerde toepassingen voor bandenservice

Dankzij deze inerte eigenschappen zijn banden opgepompt met stikstof zeer voordelig voor zeer gespecialiseerde servicetoepassingen in veeleisende omgevingen, zoals luchtvaart-, mijn- of bouwindustrie.

Droog stikstof vermindert afwisselingen in bandenspanning, waardoor stikstofgevulde banden ook gebruikt worden bij het racen, waar zelfs de kleinste veranderingen van druk ultra-high-performance voertuigbesturing op extreme snelheden kunnen beïnvloeden.

Zo komen we aan bij de grote vraag: is stikstof geschikt voor uw banden? Het zit zo dat banden oppompen met stikstof niet noodzakelijk is voor typisch alledaags gebruik bij een passagiersvoertuig. Het kan zelfs als extreme geldverspilling gezien worden.

Voor alle duidelijkheid, banden oppompen met stikstof is niet schadelijk. De PSI blijft op lange termijn zelfs in evenwicht. (Banden opgepompt met gewone lucht verliezen door permeatie wat sneller druk.)

Maar over het algemeen biedt stikstof absoluut geen verschil op vlak van drukverlies veroorzaakt door een lekke band, een lekke hielband, ventiellekken, of andere mechanische lekken. Er is geen herkenbaar voordeel ten opzichte van luchtgevulde banden, en dat omvat prestatiefactoren zoals rolweerstand, brandstofbesparing en verouderen van de banden.

Het belang van bandenspanning met regelmaat te controleren

We benadrukken het nog eens, controleer uw bandenspanning regelmatig. Als de druk onder de aanbevolen hoeveelheid van de producent ligt, dan moet de band opnieuw opgepompt worden - met lucht, of als u dat verkiest, met stikstof - tot de juiste bandenspanning.

Voor uw eigen veiligheid mag u niet met banden rijden die onder- of overspannen zijn. Dat kan zorgen voor buitensporige belasting en opbouwen van warmte en leiden tot catastrofisch bandfalen, met een risico op ernstige verwondingen of doden.

Als u twijfelt, raadpleeg dan de handleiding van het voertuig voor complete gegevens over aanbevelingen van de maximale ladingen. U kunt ook in een Tire Pressure Monitoring System (TPMS) investeren om met een gerust hart te rijden.

Een dealer zoeken

Bandenspanning

Feel the pressure

Onze handleiding voor het meten van bandenspanning.

Meer lezen

Bandenspanningscontrolesysteem (TPMS)

All About TPMS

Hoe een TPMS de veiligheid kan verhogen door een vaak voorkomende oorzaak van ongevallen uit te schakelen.

Meer lezen

Diepte van het loopvlak

Measuring tire tread depth

Waarom u de profieldiepte regelmatig moet nakijken.

Meer lezen