Producten voor auto's / bestelwagens / 4x4

Alles over TPMS

Bandenspanningscontrolesysteem (TPMS)

Constante controle van de bandenspanning in real-time

Feiten: Voordelen van bandenspanningscontrolesystemen

  • Het TPMS controleert continu de bandenspanning en waarschuwt de bestuurder wanneer deze onder een bepaalde waarde zakt.
  • Deze beveiliging zorgt er ook voor dat uw wagen minder brandstof verbruikt en minder CO2 uitstoot.
  • Het staat ook in voor betere prestaties en een langere levensduur van de banden.

Rijveiligheid en rijcomfort houden rechtstreeks verband met hoe uw banden er op lange termijn uitzien. Bij banden in slechte staat is het slechts een kwestie van tijd voordat het noodlot toeslaat. Zo is bijvoorbeeld zo’n 40 procent van alle onverwachte bandenpannes te wijten aan een te lage bandenspanning.

Om dit probleem aan te pakken, heeft Continental een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) ontwikkeld dat werkt aan de hand van wielsensoren en remsystemen om de bestuurder via een waarschuwingslampje op het dashboard in te lichten wanneer de bandenspanning te laag is.

TPMS Cockpit

Het TPMS controleert continu en op betrouwbare wijze de bandenspanning in real-time. Wanneer de bandenspanning zakt onder een veilige drempel, wordt de bestuurder onmiddellijk gewaarschuwd. Wanneer het TPMS correct wordt gebruikt, kan de rijveiligheid toenemen door een vaak voorkomende oorzaak van ongevallen uit te schakelen.

Toch behoorlijk indrukwekkend, nietwaar? Maar dat is niet alles. Een ander voordeel van deze waardevolle beveiliging, is dat het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot dalen.

Wanneer de bandenspanning bijvoorbeeld 0,3 bar te laag is, verbruikt de wagen 1,5 procent meer brandstof - en stijgt de productie van koolstofdioxide evenredig.

 

TPMS biedt nog veel meer voordelen, zoals:

  • betere bandenprestaties, van het remmen tot de bescherming bij watergladheid;
  • de banden gaan langer mee;
  • er is een snelheidsgerelateerd waarschuwingssignaal;
  • systemen gebouwd met modulaire architectuur voor schaalbare functionaliteit;
  • compatibel met het hele scala mechanische oplossingen van Continental.


Ultramoderne rechtstreekse metingen met TPMS

We gaan het binnenwerk van een bandenspanningscontrolesysteem onder de loep nemen. Hoe werkt het?

De metingen worden rechtstreeks van de band afgelezen. Sensoren op batterijen op de velg en in het ventiel meten de bandenspanning. Deze informatie wordt gecodeerd en via een hoge frequentie overgedragen naar een ontvanger. De speciale software in het controletoestel verwerkt die informatie en geeft deze weer op het dashboard van het voertuig.

En dankzij deze sensoren heeft de bestuurder een volledig overzicht van de veranderingen in de bandenspanning. Maar het belangrijkste is dat hij wordt gewaarschuwd voordat er zich een kritieke toestand voordoet.

De TPMS-software is zo geavanceerd dat het, na evaluatie van de verzamelde gegevens, de snelheid van het bandenspanningsverlies kan berekenen. Bijkomende functies in de software zijn genormeerde waarschuwingen bij het bereiken van bepaalde limieten, een constante vergelijking van de bandentemperatuur, automatische herkenning van de band en controles van reservebanden.

TPMS ziet ook of een voertuig beweegt of stilstaat, en past de frequentie van de werking van de sensoren hieraan aan. Wanneer een voertuig beweegt worden de bandenspanning en -temperatuur om de paar seconden gecontroleerd, en worden de metingen constant doorgegeven door het systeem. Maar wanneer het voertuig stilstaat, gebruikt het TPMS langere intervallen. De metingen worden enkel doorgegeven wanneer een wijziging van de bandenspanning is opgemerkt.


Europese regelgeving inzake TPMS

De Europese Commissie heeft een wet gestemd die bandenspanningscontrolesystemen verplicht op alle nieuwe wagens vanaf 2014.

Heel wat wagens zijn standaard uitgerust met een bandenspanningscontrolesysteem. Deze systemen maken hun gegevens ook beschikbaar voor andere systemen in de wagen, zoals het remsysteem. Maar zelfs als uw wagen is uitgerust met een TPMS, betekent dat niet dat een regelmatige manuele controle van de bandenspanning niet langer nodig is. Continental raadt aan om elke twee tot vier weken de bandenspanning te controleren als routinematige voorzorgsmaatregel.

Een dealer zoeken

Bandenspanning

Feel the pressure

Onze handleiding voor het meten van bandenspanning.

Meer lezen

Stikstof in banden

Inflating tyres with nitrogen

Wat zijn de voordelen van banden opgepompt met stikstof? Het antwoord kan u verrassen.

Meer lezen

Diepte van het loopvlak

Measuring tire tread depth

Waarom u de profieldiepte regelmatig moet nakijken.

Meer lezen