Met de introductie van de herwerkte regelgeving rond het bandenlabel, de registratiedatabase (EPREL) en de mogelijkheid om twee nieuwe prestatie-indicatoren toe te voegen (grip op sneeuw en ijs), wil de Europese Commissie consumenten nog beter informeren en sensibiliseren om consumenten te stimuleren banden met de beste veiligheids- en milieuprestaties te bieden.
Wel op vrachtwagenbanden (C3) maar niet op fietsbanden.
Net zoals bij C1- en C2-banden zullen bandenfabrikanten en -verdelers ook voor vrachtwagenbanden (C3) officiële labelgegevens en productinformatiebladen moeten aanleveren alvorens de banden te verkopen.
Er komt ook een officiële database (EPREL), waarin alle banden moeten worden geregistreerd en zowel het grote publiek en klanten als controleautoriteiten kunnen de labelwaarden bevestigen.
De regelgeving stelt bandenfabrikanten in staat om labelklassen te bepalen op basis van tests en/of berekenings- en extrapolatie-instrumenten en correct gedocumenteerde referenties.
Er zijn plannen om de regelgeving in 2023 uit te breiden naar banden met een vernieuwd loopvlak.
Ja. Ook moeten alle lidstaten vanaf 2021 een controleplan opstellen in het kader van hun jaarlijkse marktcontroleprogramma’s. De Europese Commissie maakt daarvoor een budget vrij. De nieuwe regelgeving bevat verscheidene metingen, alsook een nieuw kader voor marktcontroles, dat de handhaving verder zal versterken.
Ja. Het wordt eenvoudiger om winterbanden en vierseizoensbanden met bevestigde winterprestaties te identificeren dankzij het 3PMSF-symbool (berg met drie pieken en sneeuwvlok) op het label. Ook zullen Scandinavische C1-winterbanden met bevestigde ijsprestaties worden aangegeven met een ijssymbool op het label (enkel voor Scandinavische banden met zacht mengsel). Voor C2- en C3-banden werden geen testvoorschriften bepaald.
Wel hebben we een QR-code die eindgebruikers in staat stelt om de waarden op het label eenvoudig te controleren dankzij een link naar de officiële EPREL-database met de productregistratiegegevens.
Het grote publiek kan de labelwaarden vanaf 1 mei 2021 raadplegen. De gegevens en productregistraties op EPREL zullen begin 2021 beschikbaar zijn voor onze klanten en bandendealers om zo een soepele overgang te verzekeren en al onze klant- en verkoopsystemen voor te bereiden op een vlotte overgang. Verwacht wordt dat de EPREL-registratiedatabase vanaf eind oktober 2020 beschikbaar zal zijn.
De registratiegegevens op EPREL zullen vanaf eind 2020 zichtbaar zijn voor het grote publiek en bandendealers.
Het nieuwe Europese bandenlabel zal de transparantie verhogen en nieuwe opportuniteiten bieden voor de prestigemerken, die al sinds de introductie van dergelijke labels (november 2012 in het geval van Europa) aan de eisen voldoen. Bijkomende marktcontroles zullen onontbeerlijk zijn. Dat brengt echter ook nieuwe verantwoordelijkheden voor bandendealers en -fabrikanten met zich mee, waardoor ze hun operationele processen wellicht zullen moeten updaten.
Dat is een van de doelstellingen. De toegenomen transparantie en controles zullen daartoe bijdragen.
De labelprestaties worden door de fabrikanten bepaald op basis van hun technische goedkeuringstests. De marktautoriteiten van de Europese lidstaten zullen de verkochte banden echter ook aan steekproeven onderwerpen (inspecties van documenten en fysieke producttests ter controle).
De labelwaarden voor het grote publiek en bandendealers zijn terug te vinden op de sticker / afdruk / digitale informatie aangeleverd door de bandenfabrikanten.
Bovendien biedt de QR-code een rechtstreekse link naar de EPREL-database.
Als alternatief kunt u het artikelnummer opzoeken in de Conti EU Label Viewer of in de EPREL-database (opmerking: de zoekfunctie van de EPREL-database is nog niet volledig beschikbaar).
Klanten met PRICAT kunnen ook daar terecht voor links naar de Conti EU Label Viewer, de EPREL-database en de verschillende klassen.
Objectief gezien is ‘A’ de beste waarde. Het Europese label geeft echter geen compleet beeld van alle criteria die de globale prestaties van een band definiëren. Wanneer u de band kiest die het best voldoet aan de verwachtingen van klanten, moet u ook voortgaan op de kennis en adviezen van bandenspecialisten of de resultaten van tests door onafhankelijke magazines.
Het nieuwe label evalueert vijf prestatiecriteria: remmen op natte wegen, sneeuw en ijs, rolweerstand en het geluidspeil buiten. De meeste perstests evalueren meer dan tien criteria, waardoor ze een veel completere bron van informatie vormen dan het nieuwe label.
Op dit ogenblik niet. Dat kan echter wel het geval zijn bij toekomstige herzieningen van de Europese homologatievoorschriften.
Omdat er geen ISO-tests of beperkingen (drempels) zijn bepaald.
Een link naar de officiële EPREL-gegevens/-registratie van het product/de band in kwestie.
Dat is het interne artikelnummer van Continental. Het nummer geeft aan dat alle banden van dit type dezelfde constructie en prestaties leveren.
Omdat de ABC-categorieën wellicht gemakkelijker te interpreteren zijn voor klanten en gemakkelijker kunnen worden ingevoerd in digitale databases en schermen.
Conformiteit met een limiet voor de ISO-ijsremtest in vergelijking met een standaard referentieband. De ISO-methode is nog niet klaar.
Nee
Nee. U kunt elke QR-codelezer op de markt gebruiken. De inhoud van de QR-code is gewoon een rechtstreekse link naar de informatie over uw band in de EPREL-database.
Ja. Zie vorige antwoorden.
Niet altijd. Voor het geluidspeil blijft alles hetzelfde, al ruimen de pictogrammen met een, twee of drie geluidsgolven plaats voor de categorieën A, B en C.
Voor rolweerstand en remmen op nat wegdek zullen de huidige klassen F en G in de toekomst worden samengevoegd tot klasse E en wordt klasse E in de toekomst klasse D. Voor C2-banden zijn er nieuwe grenswaarden voor rolweerstand klasse D (zie onderstaande tabel).
RR (rolweerstand) | Nat wegdek | Geluid | |
C1 | A => A B => B C => C E => D F+G => E | A => A B => B C => C E => D F+G => E | 1 geluidsgolf = A 2 geluidsgolven = B 3 geluidsgolven = C |
C2 | A => A B => B C => C E (8,1 ≤ RRC ≤ 9,0) => D E (9,1 ≤ RRC ≤ 9,2) => E F+G => E | A => A B => B C => C E => D F+G => E | 1 geluidsgolf = A 2 geluidsgolven = B 3 geluidsgolven = C |
C3 | A => A B => B C => C D => D E+F => E | A => A B => B C => C D => D E+F => E | 1 geluidsgolf = A 2 geluidsgolven = B 3 geluidsgolven = C |
Banden met het nieuwe label zijn niet beter dan die met het oude label.
Nee. De banden zijn identiek. De banden in klassen E, F en G zullen opnieuw worden geclassificeerd (een klasse beter), hoewel ze niet veranderd zijn (identieke constructie).
Nee. Het is exact dezelfde band.
Scandinavische C1-winterbanden met bevestigde ijsprestaties zullen worden aangeduid met een ijssymbool op het label (enkel voor Scandinavische banden met zacht mengsel). Voor C2- en C3-banden werden geen test- of ISO-voorschriften bepaald.
Voor het sneeuwlogo moeten de banden beantwoorden aan de 3PMS-normen voor tests op sneeuw. Deze zijn geldig voor C1, C2 en C3, zij het met verschillende omstandigheden en referenties.
Er bestaat geen wetgeving die dat verbiedt, maar u kunt dan niet genieten van de voordelen die zomerbanden bieden in de zomer, zoals een beter rijgedrag op natte en droge wegen en betere remprestaties. Bovendien verslijten winterbanden sneller bij zomerse temperatuur door hun zachtere rubbermengsel.
Als ze het huidige (oude) label hebben, mogen ze dan nog worden verkocht na 1 mei 2021 (op voorwaarde dat de DOT ouder is). Bij het nieuwe label worden klassen F en G samengevoegd tot klasse E.
De EU heeft voor verscheidene producten (diepvriezers, stofzuigers, lampen, enz.) energie-efficiëntielabels geïntroduceerd. En hoewel het bandenlabel naast de energie-/brandstofefficiëntie nog verscheidene andere belangrijke criteria omvat, valt het nog steeds in de categorie van de energie-efficiëntielabels. Met de nieuwe hoofding voor het label wil de Europese Commissie een gemeenschappelijke lay-out creëren voor alle producten met energielabel, ook al zijn er heel wat verschillen tussen de verschillende labels onderling.
Ja. Maar hoewel C3-banden voorheen niet waren vrijgesteld, moeten ze aan enkele nieuwe verplichtingen voldoen.
Niet in deze herziening (2021) maar wellicht wel in de nabije toekomst.
Nee. Spijkerbanden vallen buiten het bereik van de Europese regelgeving en bij de Continental-groep zullen enkel C1-producten met zacht mengsel het ijssymbool krijgen. C2 en C3 vallen buiten het bereik van de ISO-test.
Als ze voldoen aan de vereisten voor het 3PMS-symbool, kunnen ze het symbool dragen. In markten waar dit een vereiste is voor wintergebruik, mogen ze echter niet als vierseizoensbanden worden beschouwd. Een band die slechts aan de M+S-vereisten voldoet, krijgt geen sneeuwvloksymbool op het label.
Alle banden die aan de homologatievereisten van het 3PMS-symbool beantwoorden, kunnen het sneeuwvloksymbool dragen.
Nee. Enkel banden die aan de homologatievereisten van het 3PMS-symbool beantwoorden, kunnen het sneeuwvloksymbool dragen.
Banden die momenteel in klasse E zitten, zullen in de toekomst in klasse D zitten (momenteel leeg voor C1-banden).
De volledige lijst van alle banden van alle bandenfabrikanten die officieel zijn geregistreerd voor verkoop in Europa onder deze wetgeving, alsook hun labelgegevens.
Op productniveau -> dezelfde informatie als op het EU-label en het productinformatieblad (in verscheidene taalversies).
Er zijn twee databases: een publieke database die iedereen kan raadplegen en een beperkt toegankelijke database met bijkomende informatie. Die laatste is enkel toegankelijk voor controleautoriteiten en bandenfabrikanten.
De registratie van de banden verloopt via een officieel platform, EPREL genaamd (European Product Registry for Energy Labelling).
Nee. Bij het oude label was er een duidelijke vereist om de labelgegevens op de factuur te vermelden maar die verplichting werd afgevoerd. De informatie moet echter nog steeds in een of andere vorm ter beschikking worden gesteld. Bandenfabrikanten moeten deze informatie ter beschikking stellen voor de verkoop op digitale platformen, in het verkooppunt en dichtbij de band wanneer deze wordt tentoongesteld in het verkooppunt.
Bij het oude label was er een duidelijke vereist om de labelgegevens op de factuur te vermelden maar die verplichting werd afgevoerd. De informatie moet echter nog steeds in een of andere vorm ter beschikking worden gesteld. Bandenfabrikanten moeten deze informatie ter beschikking stellen voor de verkoop op digitale platformen, in het verkooppunt en dichtbij de band wanneer deze wordt tentoongesteld in het verkooppunt.
De filter- en zoekfunctie van EPREL is nog niet af. Dat zal eind 2020 wel het geval zijn.
Nee, alle banden die voor 1 mei 2021 worden geleverd met het oude label, blijven conform en moeten niet opnieuw worden gelabeld. Dat geldt ook voor banden die reeds op de markt zijn (bv. bij onze RDC’s) en pas na 1 mei 2021 aan u worden geleverd.
Tot 1 mei 2021 is enkel het huidige label relevant en verplicht voor de Europese verkoop. Als de consumenteninterface van EPREL voor die datum beschikbaar zou worden, kunnen beide labels in theorie naast elkaar worden getoond.
Er zijn geen specifieke voorschriften voor autodealers. Ze moeten aan dezelfde eisen voldoen als bandendistributeurs en -dealers. Alvorens een band (of een auto met een band) te verkopen, moeten ze de eindklant het EU-label van de betrokken producten laten zien. Dat betekent concreet dat ze het officiële label in digitale of afgedrukte vorm moeten aanleveren. Hetzelfde geldt voor het productinformatieblad.
Er zijn geen specifieke voorschriften voor OEMs Ze moeten aan dezelfde eisen voldoen als bandendistributeurs en -dealers. Alvorens een band (of een auto met een band) te verkopen, moeten ze de eindklant het EU-label van de betrokken producten laten zien. Dat betekent concreet dat ze het officiële label in digitale of afgedrukte vorm moeten aanleveren. Hetzelfde geldt voor het productinformatieblad.
Nee. In 2012, toen het oorspronkelijke label werd geïmplementeerd, was het een industriële beslissing om het label als een sticker op de band te kleven, maar dit is geen verplichting. Continental heeft beslist dat dit voor C1- en C2-banden de beste oplossing is voor onze logistieke en verkoopgerelateerde verplichtingen en voor de plichten van onze klanten. Voor vrachtwagenbanden (C3) hebben we de voorkeur gegeven aan een digitale oplossing, die eveneens volledig conform is. De bandenfabrikanten en -verdelers moeten ervoor zorgen dat de labelinformatie beschikbaar is voor hun klanten, hetzij in afgedrukte vorm (op verzoek), hetzij in digitale vorm. Verdelers moeten een afgedrukt label weergeven in hun verkooppunt. Indien de banden niet worden tentoongesteld, moeten klanten een afgedrukt exemplaar (op verzoek) of digitale kopie krijgen alvorens de band wordt verkocht.
Continental zal ervoor zorgen dat alle banden in ons gamma aan alle wettelijke verplichtingen voor bandenfabrikanten voldoen. Bovendien zullen we gedurende een zelf afgebakende overgangsperiode (begin 2021 tot eind 2021) beide EU-labels (huidig en nieuw) aanbieden, om misverstanden bij klanten te voorkomen.
De labels zullen via EPREL en via de eigen oplossingen en websites van Continental beschikbaar zijn.
We zullen alle vereiste gegevens invoeren in onze bestaande systemen en interfaces en zullen de labelinformatie ook via andere gegevensformaten aanleveren (.csv e.d.).
Ja, als de productie-DOT van voor 1 mei 2021 dateert (m.a.w. als de banden voor mei 2021 zijn geproduceerd).