Producten voor auto's / bestelwagens / 4x4
De ingenieurs van Continental hebben de nieuwe generatie winterbanden een profieltekening gegeven die tot in het kleinste detail asymmetrisch is opgebouwd. De vorm van de profielblokken, het aantal blokken plus dikte en vorm van de groeven zijn allemaal fundamenteel verschillend aan de buitenkant, in het midden en aan de binnenkant van het loopvlak. Dit vergroot de grip op besneeuwde wegen.
Het volledig nieuw ontwikkelde asymmetrische profiel heeft 20% dikkere lamellen aan de binnenkant van de band. Hierdoor kan meer sneeuw worden opgenomen en wordt de tractie verder vergroot.
De innovatieve 'Sipe Spacers', die als wiggen fungeren, zorgen ervoor dat de groeven met sneeuw worden gevuld voor extra grip (sneeuwfrictie) en dus meer tractie op besneeuwde wegen.
Een bijkomend voordeel van dit ontwerp is de verbeterde waterafvoer uit het loopvlak van de band omdat de lamellen niet dichtgedrukt kunnen worden. Hierdoor wordt de remafstand op nat wegdek verkort.
Bij moderne winterbanden worden de rijeigenschappen bij nat weer hoofdzakelijk bepaald door de rubbersamenstelling van het loopvlak. Voor het ContiWinterContact gamma maakt Continental gebruik van een innovatief polymeer dat de prestaties op nat wegdek aanzienlijk verbetert zonder afbreuk te doen aan de goede wintereigenschappen. Dankzij dit nieuwe polymeer konden beide eigenschappen beter met elkaar verenigd worden.
De uitstekende rijeigenschappen van de TS 810 is n te danken aan zijn speciale profieltekening.
Het aantal lengtegroeven dat borg staat voor de waterafvoer in de regen (ter voorkoming van aquaplaning) wordt bepaald door de breedte van de band.
De TS 810 heeft 3 groeven - en 4 vanaf een breedte van 225 mm.
In het profiel bevinden zich meerdere slijtage indicatoren die het nog aanwezige restprofiel aangeeft.
Banden met goed grip op nat (A of B score) hebben een kortere remafstand op natte wegen, en zijn daarvoor veiliger in de regen. Voor brandstofefficiëntie wordt de D-score niet gebruikt en zijn er geen plannen om de G-score te gebruiken.
Banden tellen voor tot 20% van uw brandstofverbruik, dus als je meer kilometers wil rijden per tank, moet je banden kiezen die een hogere brandstofefficiëntiescore halen. Dit zal ook uw CO2-uitstoot verminderen. Het gaat over rolweerstand, bijv. de energie die verloren is als een band beweegt. Hoe lager de rolweerstand, hoe minder energie verloren gaat en hoe minder brandstof u zal verbruiken en CO2 zal uitstoten. Het verschil tussen een band met A-score en G-Score kan 6 liter bedragen per 625 mijl.
Dit is het externe geluid dat gemaakt wordt door de band in gemeten worden in decibels. . Hoe meer golven gevuld zijn op het label, hoe luider de banden zijn.