Producten voor auto's / bestelwagens / 4x4

stage_image

Media

5 tips van Continental om veilig aan de start te komen

vision-zero-quote

Onze 'Vision Zero'

Continental is al meer dan 140 jaar een pioneer in verkeersveiligheid. Nu gaan we nog een stap verder. Onze ‘Vision Zero’ is een wereld zonder verkeersongevallen. Als één van de grootste verkeersveiligheidsexperts ter wereld heeft Continental zich een ambitieus doel gesteld: op korte termijn willen we evolueren naar een wereld met nul verkeersdoden, nul gekwetsten ten gevolge van ongevallen in het verkeer en ultiem naar een wereld zonder verkeersongevallen. Continental is goed geplaatst om dit te verwezenlijken: als enige automobielleverancier beheersen we het volledige remproces, van het rempedaal tot de band. 


Verkeersveiligheid begint immers waar de band voeling krijgt met het wegdek. Daarom willen we zoveel mogelijk automobilisten informeren over de veiligheidsvoordelen wanneer je met high-tech banden rijdt, correct opgepompt en met voldoende profieldiepte.


Maar Continental is meer dan banden alleen: onze Automotive afdeling ontwikkelde baanbrekende technologieën die men nu in alle moderne wagens terugvindt: ABS (anti-lock braking system), ESC (electronic stability control) en EBA (Emergency Brake Assist) om er maar enkele te noemen. En we staan nog maar aan het begin: met de opkomst van de intelligente - en later zelfrijdende - auto zijn de mogelijkheden om onze 'Vision Zero' te verwezenlijken haast eindeloos.


Veilig op heldentocht - en weer terug!

Als titelpartner van de Continental Cycling Heroes Tour hechten we dus veel belang aan de veiligheid van alle deelnemers en omstaanders van deze heldentochten. Met deze 5 tips kom je behouden aan de start van elke toertocht - en ook weer veilig thuis na afloop. We wensen je alvast veel fietsplezier!

Met deze 5 toptips ga je veilig op pad

Controleer de bandenspanning van je auto voor vertrek
article_66w_image1

De levensduur en veiligheid van uw autobanden worden in belangrijke mate bepaald door een juiste bandenspanning. Deze wordt voor ieder automodel apart vastgelegd. De juiste waarden voor uw auto vindt u in de handleiding, op de tankklep, de portierstijl of het handschoenkastje.


Een te lage of te hoge bandenspanning zorgt voor minder grip op de weg. Hierdoor heeft u een langere remweg en een hogere slipkans, zeker bij regenweer! Ook je risico op een klapband neemt toe en bovendien verbruik je veel meer brandstof. 


Controleer daarom regelmatig je bandenspanning (minstens om de 4 weken) en corrigeer indien nodig. Doe dit wel alleen bij koude banden. Vergeet ook het reserve- of noodwiel niet, zodat dit bij pech optimaal beschikbaar blijft. Zeker voor een langere autorit - bijvoorbeeld naar de start van één van onze heldentochten, loont het zeker de moeite!

Raadpleeg hier onze tabel met de juiste luchtdruk voor uw wagen

De juiste bandenspanning voor je racefiets: onze gouden regel
GP4000-bandendruk

Vaak is de keuze voor een bepaalde fietsbandenspanning gebaseerd op ervaring en persoonlijke voorkeur en ook het type (race)fietsband heeft een invloed (23, 25 mm). Een algemeen geldend advies over de bandenspanning is dus moeilijk te geven. De “juiste” bandenspanning is afhankelijk van de maat en de gewichtsbelasting van de band. Dit wordt bepaald door het gewicht van de fietser. Verder is de persoonlijke voorkeur voor een geringere rolweerstand of een betere vering met meer comfort van fietser tot fietser verschillend.

Onze gouden regel luidt: één bar lucht per tien kilo lichaamsgewicht. Weeg je dus zeventig kilo, dan moet je zeven bar lucht in je banden doen. Bij tachtig kilo acht bar. Hou wel rekening met de maximale druk van je fietsbanden. Die is aangegeven op de flank.

Bij regenweer kan je de druk in je banden best verlagen

Bij regenweer worden kasseien, putdeksels en wegmarkeringen spiegelglad. Om meer grip te krijgen, kan je dan de druk in je banden iets verlagen, waardoor het rijoppervlak groter wordt en je meer controle hebt over je fiets. Als je dit doet, verlaag dan de druk ongeveer een halve bar ten opzichte van je normale spanning.


Ook bij slecht wegdek een lagere druk

Stel dat je een fietstocht plant over slechte wegen, bijvoorbeeld een rit met veel kasseistroken zoals de Fabian Cancellara Classic op het parcours van de E3 Prijs Harelbeke. Bij een te harde bandenspanning zou je over de kasseien heen stuiteren, waardoor je ten eerste de controle over je fiets verliest en ten tweede een veel grotere kans op een lekke band krijgt. Daarom bevelen we ook in dit geval aan de bandenspanning (sterk) te verlagen. Waar je normaal (met je 70 kilo) 7 bar zou pompen, mag je nu gerust zakken naar 5,5 bar.


Extra tip: Op elk van de Continental Cycling Heroes toertochten kan je gratis je fietsbandenspanning laten checken en op de juiste druk zetten op de Continental-stand in het startdorp.

Draag je fietshelm onderweg - altijd & overal
fietshelm

Eigenlijk is de helm voor de fiets wat de veiligheidsgordel is voor de auto. Een fietshelm dragen mag dan wel (nog) niet verplicht zijn in België, het zou toch een automatisme moeten zijn voor elke fervente fietser, zeker als je één van onze heldentochten aanvangt. Ongevallenstatistieken leren ons dat ons hoofd heel kwetsbaar is bij een val met de fiets.  En iedereen kan vallen of aangereden worden door een onoplettende bestuurder, ook geoefende fietsers! In dat geval beschermt een fietshelm je voor ernstige letsels, volgens recente studies vermindert het risico op hersenschade zelfs met 85%. Laat je dus niet kennen en zet op die helm!

Laat je zien op de fiets!
racefiets-licht

We moeten u er vast niet van overtuigen dat een goede fietsverlichting en de noodzakelijke reflectoren geen overbodige luxe zijn, zelfs op een racefiets wanneer je ook bij slechte weersomstandigheden (en dus verminderde zichtbaarheid) op pad trekt. 


Herfst, winter en zelfs voorjaar staan in België immers gelijk aan donkere dagen, met vaak grillig en regenachtig weer. Een degelijke fietsverlichting is dan absoluut geen overbodige luxe. En toch vertrekken veel fietsers zonder of met een slecht werkende verlichting op weg. Fietsers die zich niet tonen in het verkeer brengen niet alleen zichzelf in gevaar. Veel automobilisten schrikken vaak als er plotseling een onverlichte fietser opduikt. Levensgevaarlijk dus!


Wat zegt de wet?

Elke fietser moet een wit of geel licht vooraan, en een rood licht achteraan hebben, tijdens het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en overdag als de zichtbaarheid minder dan 200 meter is. Je mag je lichten op je fiets of op je kledij of rugzak bevestigen. In België zijn knipperende lichten toegestaan. Het rode achterlicht moet ‘s nachts, bij helder weer, zichtbaar zijn van op een afstand van 100 meter minimum.


Reflectoren

's Nachts of bij een zichtbaarheid minder dan 200 meter moeten alle fietsen (ook mountainbikes, racefietsen, kinderfietsen, ligfietsen en vouwfietsen) uitgerust zijn met:

  • een witte reflector vooraan
  • een rode reflector achteraan
  • oranje pedaalreflectoren
  • reflectoren op je wiel of je banden

Enkel gewone fietsen moeten ook overdag voorzien zijn van al deze reflectoren. De lichten en reflectoren moeten altijd duidelijk zichtbaar zijn, goed onderhouden zijn en goed werken.

Hou voldoende afstand - en wees hoffelijk!
afstand-fietsers-spanje

Volgens artikel 40ter van het verkeersreglement moet je als autobestuurder bij het inhalen “een zijdelingse afstand van minstens 1 meter laten tussen je voertuig en een fietser". Nog veiliger, én hoffelijker, zou zijn om een extra veiligheidsmarge van een halve meter in te bouwen, zoals in andere landen het geval is. Maar hoffelijkheid is ook tweerichintsverkeer! Is er een berijdbaar fietspad, rij er dan op (het is verplicht).


Naast elkaar rijden

Fietsers mogen met maximum twee naast elkaar op de rijbaan rijden, uiteraard op voorwaarde dat er geen berijdbaar fietspad is. Wanneer het kruisen daardoor niet mogelijk wordt, moet je even achter elkaar gaan fietsen, zodat je tegenligger niet gehinderd wordt.


Fietsers in groep

Voor een groep fietsers van minstens 15 deelnemers gelden er andere regels. Ze zijn bijvoorbeeld niet verplicht het fietspad te gebruiken en ze mogen met 2 naast elkaar blijven rijden op de rijbaan. Om van die voordelen te genieten moeten ze wel aan bepaalde voorwaarden voldoen, zoals begeleid worden door een auto op een afstand van ongeveer 30 meter.

Deze site gebruikt cookies om uw bezoek te optimaliseren. Meer vernemen